Servicerobotten Roberta indtog Industriens Dag i Messecenter Fredericia med kæmpe selvtillid. Hun fik sat gang i snakken, og folk var bare vilde med hende. Specielt fotograferne fandt hende yderst interessant. Men Roberta har flere funktioner end blot hendes udseende. Denne artikel handler om, hvordan en servicerobot kan være behjælpelig ved store arrangementer.

For cirka en måned siden fik vi i Viden om data en spændende forespørgsel. Vores kære kollegaer fra IBC Kursus ville utroligt gerne låne Roberta for en dag. Vi kiggede over på Roberta og kunne med det samme konstatere, at hun mægtigt gerne vil hjælpe IBC Kursus. Men hvad skulle hun egentlig hjælpe dem med? Hun skulle såmænd hjælpe dem med at tiltrække mennesker. Roberta havde simpelthen fået æren af at komme med til Industriens Dag, hvor hun sammen med resten fra IBC Kurser og Konsulenthus skulle promovere de forskellige kurser IBC til dagligt udbyder.

Nervøs men forberedt

Nervøsiteten og genertheden var i begyndelsen til at spore, men den falmede gudskelov hurtigt, da Roberta hjemmefra havde forberedt sig til opgaven. Sammen med sin trofaste konsulent Camilla Hyldahl, havde Roberta øvet sig på nogle sætninger, hun kunne sige til alle de besøgende i Messecenter Fredericia. Det var sætninger som; ”Hej! Jeg hedder Roberta. Hvad hedder du?” og ”Hej. Kom gerne hen til stand 21 ved IBC og tag en god snak med mine kompetente kollegaer”. Roberta udfyldte dermed en vigtig opgave ved at skabe kontakt til de mange, fortravlede mennesker på messen. Dermed viste Roberta én af sine spidskompetencer.

Rygsækken med viden blev fyldt godt op

Inden Roberta for alvor skulle trække folk hen til uddannelsesstanden, havde hun nogle timer, hvor hun udforskede Messecenter Fredericia. Det første Roberta havde i sinde, var at overvære en paneldebat, hvor der blev diskuteret følgende; Hvad skal der til for at styrke konkurrencekraften i industrien? Bagefter susede hun over for at høre om Kompetencer og arbejdskraft, med konsulent Camilla Hyldahl lige i hælene. Med rygsækken fyldt godt op med ny viden, var Roberta nu klar til at udføre sit arbejde – skabe opmærksomhed.     

En vellykket dag

Folk var utrolig søde og rare ved Roberta, og alle syntes, hun var en fin, lille robot. Selvom opmærksomheden var stor, steg det ikke Roberta til hovedet. Udover at skabe god stemning fik Roberta også snakket med en masse interessante mennesker i løbet af dagen. Hun fik både drøftet planlægning med en med medarbejder fra Trekantområdet, snakket om teknologi med én fra Teknologisk Institut og én fra Bandit Productions, Roberta fik et lille oplæg om udenlandsk arbejdskraft fra Copenhagen Capacity og Work-live-stay. Den mest prominente Roberta mødte, var Connie Hedegaard. Selvom Roberta var lidt nervøs, fik hun taget sig sammen til at få taget et billede med din tidligere minister.

Da dagen var ved at være noget til vejs ende, var Roberta tilfreds med arbejdsindsatsen, men hun var bestemt også klar til at komme hjem til sine kollegaer fra Viden om data og fortælle dem om alle de gode oplevelser, hun havde haft i løbet af Industriens Dag.

connie_hedegaard
Roberta sammen med den tidligere minister Connie Hedegaard
Camilla Hyldahl

Har du spørgsmål?

Camilla Hyldahl
Udviklingskonsulent