Bliver fremtidens e-handel mere "social"?

Denne artikel handler om ”social shopping” i Kina, som er en tiltagende trend inden for e-handelsbranchen. Social shopping har blandt andet været med til at drive successen bag store e-handelsvirksomheder såsom Pinduoduo, som på kun fem år fik mere end 700 millioner brugere, ved at integrere sociale medier og elementer i deres strategi. Social shopping er ikke på samme måde taget til i Vesten endnu, som man har set det i Kina, og der kan derfor være god inspiration at hente for vestlige virksomheder.

Bliver fremtidens e-handel mere “social”?

Af Line Heidenheim Juul

SOCIAL SHOPPING ER DET NYE SORT I KINA. MARKEDET ER VOKSET EKSPONENTIELT I KINA OVER DE SIDSTE ÅR, OG ER NU ESTIMERET TIL 300 MILLIARDER I KINA. STORE E-HANDELSFIRMAER SOM PINDUODUO HAR OPBYGGET EN BRUGERBASE PÅ OVER 700 MILLIONER BRUGERE PÅ BLOT FEM ÅR, VED AT TILBYDE BILLIGE VARER OG LADE FORBRUGERE OPNÅ RABAT VED AT KØBE SAMMEN FLERE AD GANGEN. PINDUODUOS HANDELSPLATFORM ER ET EKSEMPEL PÅ, HVORDAN MAN KAN PÅVIRKE FORBRUGERADFÆRD GENNEM SOCIALE MEDIER. MEN PINDUODUO ER IKKE DE ENESTE, DER GØR DET. DET SOCIALE MEDIE, TIKTOK, HAR I KINA LÆNGE INTEGRERET E-HANDEL PÅ DERES PLATFORM OG ER ALLEREDE PÅ VEJ TIL AT GØRE DET I USA OGSÅ. SPØRGSMÅLET ER, OM SOCIAL SHOPPING VIL BLIVE DEN MÅDE VI HANDLER PÅ I FREMTIDEN?

social shopping

Deltag, deltag, deltag!

Forestil dig, at du kunne få 90% rabat på alt fra jordbær til møbler og tøj. Men for at du kunne få denne rabat, ville det kræve, at du inviterede dine venner, din familie eller andre fra dit sociale netværk med til at købe et produkt inden for en bestemt tidsramme. Til det formål ville du blandt andet kunne bruge de sociale medier, eller oprette specielle grupper for at ”nudge” andre – det vil sige påvirke deres adfærd og valg i en bestemt retning – til at tage del i den gode handel og købe produktet sammen med dig. Udover at andre brugere lokker nye brugere på platformen, bliver man også inde på selve platformen opfordret til at deltage og købe med andre. Det sker blandt andet ved hjælp af tidsbestemte rabatter og små spil. Man kan dele og like køb, skrive brugeranmeldelser og få point for det, som kan konverteres til rabatter. Det hele sker på én samlet platform.

Denne form for Social Shopping er mere end det klassiske gruppekøb. Det involverer elementer af gamificering og gør shoppingoplevelsen social samtidig med, at det tilskynder brugerne til at udnytte deres egne netværk for at opnå mængderabatter og det sænker priserne på produkterne. Det har vist sig at være en meget succesful måde at rekruttere nye brugere på e-handelsplatformen PinDuoDuo på.


Hvad er Social Shopping egentlig?

Social Shopping handler i højere grad om den sociale oplevelse ved at shoppe, end om selve shoppingen, og bygger blandt andet på engagement gennem gruppeaktiviteter.

Vestlige virksomheder som Sweetdeal eller GroupOn, har en model, hvor kunder kan søge på, og se prisnedsatte tilbud fra leverandører på en samlet platform, købe det via platformen og så gå til sælgerens platform for at få ydelsen eller produktet. Her afhænger rabatten ikke af, at du bruger dine sociale medier til at få flere til at købe sammen, og du belønnes ikke for at dele tilbud eller for at give anmeldelser af det. Ser vi derimod på e-handelsgiganten Pinduoduo, der har udnævnt sig selv som leder af social handel eller social shopping, er processen anderledes og mere personaliseret. Her bliver brugerne mødt med et personligt feed af produkter og et løfte om yderligere rabatter, hvis de kan “opbygge et team” gennem deres sociale medier og få andre til at deltage og købe det samme produkt. De kan også se prisen, hvis de vælger ikke at købe med andre, og de kan ligeledes se, hvad andre køber. Besparelsen kan være lille, men betydelig for nogen, og det har med tydelighed vist sig at virke for lavindkomstgrupper. Andre platforme eksperimenterer også med dette. 
Pinduoduo


Gamification og imitation af den fysiske købsoplevelse

Pinduoduo siger selv, at de sigter efter at efterligne det sociale aspekt, som man har fra den fysiske købsoplevelse. Deres app er designet til at underholde og browse gennem produkter, som bliver anbefalet til brugerne via en algoritme. Jo mere man bruger platformen, jo bedre vil algoritmen vide, hvad man interesserer sig mest for. Det fungerer lidt på samme måde, som når TikTok anbefaler og ”pusher” videoer i brugernes feeds. Dette er meget modsat andre store e-handelsplatforme som Taobao eller Amazon som snarere er designet til, at man søger efter et bestemt produkt fra starten. Naturligvis tilbyder PinDuoDuo også livestreaming inde på platformen til direkte køb, og i enhver livestream kan du chatte direkte med værten og stille spørgsmål, eller kommentere og tilføje virtuelle hjerter til ydelser/produkter du synes godt om.

Hvis vi ser nærmere på Pinduoduos platform, bliver brugeren mødt med flere elementer, der gamificerer hele oplevelsen. Først og fremmest kan prisen sænkes, hvis du kan få andre brugere til at købe sammen med dig. Derudover er der også tidsbegrænsede tilbud, og der er konstant pop-op-vinduer med, hvad andre køber netop nu. Du bliver også belønnet med point for at tjekke ind dagligt, og disse point kan omdannes til rabatkuponer. Desuden kan du opnå flere rabatter, hvis du giver anmeldelser eller kommenterer på for eksempel mærkevarer. Dette er vigtigt, da mange forbrugere i Kina stoler mere på anmeldelser end klassiske reklamer.


Mini-spil og daglig ’nudging’

Inde i Pinduoduos app er der også et minispil, hvor du kan dyrke et virtuelt mangotræ. Du kan opnå point ved at passe og pleje dette træ. Ved eksempelvis hver dag tjekke ind og vande det med den daglige dosis, vil du få point. Træet vokser og vokser over tid, og når du har passet det længe nok, kan du få tilsendt en frugtkurv med f.eks. æbler eller mango’er til dit hjem. Denne type spil, hvor pleje er et centralt element til at opnå belønninger, ses også på flere andre platforme. Eksempelvis har den mobile betalingsplatform, AliPay, et lignende spilkoncept kaldet “Ant Forrest”, som giver brugerne “grønne point” for en Co2-venlig adfærd. Det kan eksempelvis være at tage en delecykel eller gå mange skridt dagligt – så man f.eks. ikke tager bilen. De point man optjenter med sin grønne adfærd, kan man så donere, så Ant Financial (firmaet bag) planter træer ude i den virkelige verden. Ant Forrest nudger også brugeren til at huske at opnå så mange point som muligt, og kontakter og venner kan stjæle point og vande hinandens træer, hvilket tilføjer et yderligere socialt lag til spillet.


Det sociale tiltrækker nye brugere – og gamification fastholder dem

socialAt tiltrække nye brugere til en platform kan være meget dyrt. Pinduoduo har gjort dette billigere, fordi virksomheden har stærke bånd til det største sociale medie i Kina, nemlig Wechat, som har mere end 1 milliard brugere. Brugere kan nemt dele deres gruppekøb og nudge hinanden og betale direkte. Elementerne af gamification, der sikrer yderligere rabatter og det daglige engagement, kan give leverandører eksponering overfor brugere, men hjælper også Pinduoduo-algoritmen med at personliggøre og målrette brugernes feeds. De optimerede feeds og underholdningsværdien som brugerne oplever på baggrund heraf, er med til at fastholde brugerne. Det er nemlig mere interessant at blive inddraget i oplevelsen, end blot at foretage en simpel transaktion.

 


Det sociale er her allerede

Delvist drevet af Covid-19 har detailhandlere, brands og platforme været nødt til at genoverveje den ”normale” salgsproces. Nogle brands og butikker er blevet skubbet flere år frem i tiden i løbet af de sidste 12 måneder. Og der er god grund til at kigge mod Kina for inspiration, da platforme her er foran og konstant eksperimenterer og afprøver nye koncepter.

En læring fra social shopping er at udnytte de eksisterende brugere. Vestlige platforme bruger ofte berømte influencers eller talspersoner. De kunne f.eks. blive inspireret til at bruge gamification eller i højere grad belønne brugerbaserede anmeldelser. På den måde kan kunderne engagere sig mere og stole på andre brugeres kommentarer og ikke kun de berømte influenceres.

De ​​sociale aspekter ved social shopping er fascinerende. Funktionerne ved at dele køb i sociale kredse for at få rabat som gruppe, kan være relevant i visse kategorier, eller for visse prisfølsomme forbrugssegmenter. Den integrerede brugeroplevelse og flydende overgang mellem sociale medieplatforme og e-handelsplatforme er et andet element, som vestlige platforme ofte ikke har. Hvis kinesiske forbrugere gennemsøger deres TikTok (Douyin), kan de nemt købe produkter med blot et par klik. E-handel er i langt højere grad en integreret del af de sociale medier, og man kan ofte chatte og interagere med sælgeren direkte.

Fremtidens shopping kan meget vel være meget mere social, da flere og flere detailhandlere eksperimenterer med integrationen mellem online og offline, og sætter samtidig brugeren i centrum. Men det grundlæggende behov for fornøjelse, underholdning, pålidelige anbefalinger og socialt engagement for kunder eksisterer i høj grad stadig.


Denne artikel henvender sig til EUD-uddannelsen i faget Samfundsfag niveau D og C samt Detailuddannelser med specialet salgsassistent og Handelsuddannelse med specialer.

 

Artiklen er udarbejdet af China Experience i marts 2021 og oversat for Viden om data til undervisningsbrug under emnet: Livestreaming & fremtidens e-handel.

Artiklen er udgivet i forbindelse med webinarrækken China Update og taler ind i webinaret Livestreaming & fremtidens e-handel, der foregår d. 2. december kl. 12.30-14.30. Du kan læse mere og tilmelde dine elever webinaret her: China Update webinar: Livestreaming & fremtidens e-handel

Du kan downloade artiklen med dertilhørende arbejdsspørgsmål nederst på denne side.

 

Målpinde for Samfundsfag D og C

Eleven skal kunne:

  • Demonstrere grundlæggende viden om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre, til at udarbejde løsninger på problemstillinger inden for eget uddannelsesområde.
  • Anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudviklingen og socialiseringsmønstre til at diskuterer samfundsmæssige problemer inden for eget uddannelsesområde.

Målpinde for Detailhandelsuddannelser med specialet salgsassistent (fag: 10864 Salgsassistent del 1)

Eleven skal kunne:

  • Anvende viden om samfundsmæssige forhold og trends, der påvirker kundernes købsadfærd og købsmotiver til salgsoptimering og mersalg både online og i butikken.

Målpinde for Detailhandelsuddannelser med specialet salgsassistent (fag: 9964 Butiksdrift 1)

Eleven skal kunne:

  • Anvende viden om de samfundsmæssige forhold og forbrugertrends, der påvirker kundernes købsadfærd og købsmotiver både online og i butik.

Målpinde for Detailhandelsuddannelser med specialet salgsassistent (fag: 10008 Trends og livsstil)

Eleven skal kunne:

  • Arbejde selvstændigt med trendspotting, herunder indsamle viden om trendsættere og information om tidens samfunds- og livsstilstendenser.

Målpinde for Handelsuddannelse med specialer (fag: 16921 Digital salg og forretningsforståelse)

Eleven skal kunne:

  • Orientere sig i nye internationale digitale trends inden for e-handel, som kan have betydning for virksomhedens digitale forretningsmodel.

Målpinde for Handelsuddannelse med specialer (fag: 16922 Digital købsadfærd)

Eleven skal kunne:

  • Udvise kendskab til digitale trends og tendenser inden for købsadfærd.

Har du spørgsmål?

Ina HenselKommunikationsansvarlig og faglig konsulent+45 2528 4121inhe@videnomdata.dk