Artikel: Kan kinesiske elbiler udfordre de traditionelle bilmærker?

Artiklen herunder handler om Kinas ambitiøse målsætninger i forhold til elbiler og hvordan Kinas elbilindustri ser ud i sammenligning med industrien i USA og Europa. Artiklen er udgivet i forbindelse med webinarrækken China Update og taler ind i webinaret: Bæredygtighed, verdensmål og cirkulær økonomi.

Artiklen undersøger, hvordan den kinesiske stat er med til at promovere elbils-virksomhederne og markedet i Kina. Selvom man ikke skulle tro det, er Kina meget langt fremme i udviklingen af elbiler, og kinesiske elbiler har måske en større chance for at udfordre de traditionelle bilmærker end mange af os går og tror. Spørgsmålet er om vi vil se kinesiske elbiler på de europæiske veje i den nære fremtid?
Artiklen er udarbejdet af China Experience og oversat for Viden om data til undervisningsbrug under emnet: Bæredygtighed.


Kan kinesiske elbiler udfordre de traditionelle bilmærker?

Af Erik Wernberg-Tougaard

I 2025 FORVENTER KINA, at 20% AF ALLE NYE BILER DER SÆLGES, VIL VÆRE BILER, SOM KØRER PÅ NYE ENERGKILDER. I SHANGHAI ER DE ENDNU MERE AMBITIØSE OG ØNSKER, AT HELE 50% AF ALLE NYE BILER, DER SÆLGES, SKAL VÆRE FULDT UD ELEKTRISKE.

Dette er en god nyhed for kinesiske producenter af elbiler såsom Nio, Xpeng og Li Auto, og det viser tydeligt Kinas ønske om at fremskynde den grønne omstilling. Det står i skarp kontrast til nyhederne fra amerikanske bilproducenter, der for øjeblikket ikke taler om en udfasning af den ‘klassiske’ forbrændingsmotor før 2030.

Det europæiske marked for elbiler vokser også hurtigt, og de traditionelle brands begynder også i højere grad at tilbyde mere moderne elbiler. Men allerede nu ser vi kinesiske elbiler, der er koblet op på internettet, køre på europæiske veje, og vi skal nok regne med at se meget mere af dette fremover.

Kinesisk el-bil

Kina sætter skub i elbils-industrien

Kina er verdens største, nationale marked for nye energibiler. Kina tror på, at stærke virksomheder nationalt vil resultere i stærke virksomheder globalt senere hen. I løbet af det sidste årti har Kina blandt andet promoveret sin el-bilsindustri ved at give statsstøtte til fabrikanterne og sætte desuden sætte kvoter på antallet af elektriske biler. Dette har Kina gjort for at udvide sin egen lokale industri.

Tilskudsordningen, der er anvendt af Kina, har skabt et godt miljø for både nystartede og etablerede virksomheder, som har kunnet vokse sig store hurtigt og dermed komme op på siden af de vestlige markeder. Samtidig har det hævet elbilernes andel af det samlede bilsalg i Kina til knap 8%. Selvom statsstøtte til både virksomheder og forbrugere delvist blev nedskaleret i 2019, og branchen siden hen er blevet lagt sammen, har regeringen fortsat investeret i den kritiske infrastruktur, der er nødvendig for at skalere el-bilsindustrien op.

Samtidig har Kinas regler over for udenlandske virksomheder betydet, at 7 ud af 10 store batteriproducenter i verden er kinesiske. Dette er alt sammen en del af Kinas langsigtede strategi om at reducere forureningen og have flere elektriske biler på gaden. Samtidig er det et vigtigt input til deres lokale bilproducenter samt de udenlandske brands, der har formået at investere tidligt nok i udviklingen af elbiler. Med nedgangen i økonomisk aktivitet efter Corona-pandemien har de lokale myndigheder været hurtige til at reagere på markedsændringerne og foreslået yderligere skattelettelser og støtteordninger. Shanghais ambitiøse mål er det første af sin slags, men sandsynligvis ikke det sidste.


Kinesiske elektriske biler er født digitale

De nye kinesiske elbiler, der er vokset frem i løbet af få år, inkluderer blandt andet NIO, den selvudråbte ”Tesla-morder” og kendt for verdens hurtigste elektriske sportsvogn. Andre, som er langt fremme, er Xpeng, der allerede kører på vejene i Norge og AiWays, der netop er begyndt at sælge sine biler i Tyskland og Danmark. Disse bilmærker er ikke kun sikre, miljøvenlige og stilfuldt designet, de er også skabt til at være online, og med ”den fuldt forbundne forbruger” i tankerne.

Et af bilmærkerne, WM Motor, har eksempelvis udtalt, at de ønsker, at bilerne skal være en forlængelse af brugerens mobiltelefon, således at bilen tilpasser sig musiksmag, sædehøjde og andre individuelle indstillinger, så snart brugeren stiger ind. Bilerne er bygget til at indsamle data og optimere servicen for forbrugeren i løbet af hele bilens levetid.

Dette har potentiale til at ændre branchen og forbrugernes behov fuldstændigt, hvis data indsamles og f.eks. bruges til at anbefale tjenester og vedligeholdelse. Elbilerne leveres med funktioner, som en avanceret talerobot baseret på kunstig intelligens, der gør det lettere at kommunikere med bilen, en komplet synkronisering til din telefon og en række features, der forbedrer bilens evne til at kunne køre selv. Ifølge en ny undersøgelse, mener en tredjedel af forbrugerne i Kina, at integrerede services i bilen var meget vigtigt, mens halvdelen ønskede enkel, sømløs synkronisering mellem deres telefon og deres bil. Dette kan meget vel pege på trends for den næste generation af bilister verden over.


Europa sætter turbo på elbiler

europa vil foran
Nu satser EU imidlertid også stort på elbiler, og det ser ud til, at EU anvender mange af de samme instrumenter, som vi har set Kina anvende over de sidste årti. Dette demonstreres tydeligt ved det øgede fokus på statsstøtte og regler, der har stor indvirkning på, at bilproducenter og forbrugere har øget incitamentet, eller større vilje om du vil, til at udvikle og købe elbiler. I 2020 lancerede europæiske virksomheder omkring 65 nye el-bilsmodeller og EU forventes at lancere yderligere 99 nye el-bilsmodeller i 2021.

Mange af disse modeller kommer fra nyere startupvirksomheder, men også veletablerede virksomheder som Volkswagen har afsløret nye modeller som ID.3 og ID.4. BMV. Audi har også lanceret flere elbiler, og Mercedes nye EQS-model forventes at blive lanceret senere på året.

Uden statsstøtte i form af billigere priser og lavere afgifter er elbiler stadig meget højere prissat end traditionelle forbrændingsmotorkøretøjer (benzin og diesel), og de fleste analytikere forventer ikke, at dette vil ændre sig i den nærmeste fremtid. Det bliver først i slutningen af ​​dette årti, at teknologi, stordriftsfordele og konkurrence vil være i stand til at nedbringe omkostningerne og prisen på elbiler.

Fordi nationale regeringer i EU i øjeblikket planlægger at udfase mange af de nuværende tilskudsordninger senere på året, vil tiden kun tiden vise, om EU vil kunne opretholde dets nyligt tilegnede position som verdens største el-bilsmarked. I modsætning til EU, har Kina satset på billigere produktion, og mange af deres elbiler er er prismæssigt overkommelige middelklassebiler – og ikke luksusbiler.


Så hvad betyder alt dette for vestlige bilproducenter?

Hvis de seneste fremskrivninger fra den schweiziske bank UBS viser sig at være korrekte, vil elbiler udgøre 100% af bilmarkedet allerede i 2040. De firmaer, der vinder de største markedsandele, vil således sidde på en guldmine, mange milliarder dollars værd. Derfor er skala – altså stordriftsfordele og hvor mange biler man kan producere – virkelig det, der betyder noget. Ifølge UBS’ analyse vil de store vindere blive Tesla og Volkswagen, som begge er stærke inden for software og teknik, og som har evnerne til at skalere.
car charger

Mens Tesla muligvis stadig er den største producent af elbiler i verden, og Volkswagen også er godt positioneret i forhold til at blive en global leder, er kinesiske virksomheder lige i hælene på dem. De kinesiske virksomheder kigger nemlig også ud over deres egne grænser og leder konstant efter måder, hvorpå de kan udvide deres virksomheder globalt. De er født digitalt, og de er billigere. Med en stærk forsyningskæde og statslig opbakning på deres hjemmemarkeder har de en fordel. For eksempel bruger kinesiske virksomheder allerede deres stærke position i elbiler til at få et større fodfæste i Europa.

Et eksempel på dette er MG, som er et britisk mærke, der indgik et partnerskab med det kinesiske statsejede selskab SAIC. De har nu langsomt men sikkert vundet fodfæste på det europæiske marked. Firmaets elektriske SUV tegnede sig for godt 10 procent af el-bilssalget i Storbritannien i første kvartal af 2020 og var dermed den tredje bedst sælgende el-bilsproducent på markedet.

Vil vi se kinesiske el-biler i Europa?

Højst sandsynligt vil de kinesiske bilmærker ikke dominere det europæiske marked. Men det betyder bestemt ikke, at vi ikke skal holde øje med dem. Det ville ikke være første gang, at vestlige industrieksperter tog fejl med hensyn til Kinas evner til at udvikle sig hurtigere end hvad man regnede med. Det har vi nemlig set før i en række sektorer og industrier, såsom vindenergi, solpaneler og robotteknologi.

Og selv om det langt fra er sikkert, at kinesiske bilproducenter vil dominere salget i Europa, har eksperter tidligere undervurderet statskapitalismes muskler og effekt i Kina. I regerings øjne er disse nationale bilmærker nemlig for store og for vigtige til at kunne fejle. Europæiske virksomheder bør derfor forvente konkurrence fra veludrustede kinesiske elbils-virksomheder og forberede sig på at se flere kinesiske elbiler i Europa og USA i fremtiden. Forbrugerne er måske tilbageholdende i starten, men hvis de kinesiske virksomheder bliver konkurrencedygtige på prisen uden at gå på kompromis med kvaliteten, ser fremtiden lys ud for de kinesiske elbils-producenter.


Artiklen vil blive tilføjet arbejdsspørgsmål og gjort tilgængelig som download direkte her på siden.

Har du spørgsmål?

Ina Hensel Kommunikationsansvarlig og faglig konsulent +45 2528 4121

Skriv en kommentar