Artikel: QR-koden er tilbage

Artiklen handler om, hvordan QR-koden er blevet et kæmpe hit i Kina - I dag findes den stort set alle steder. Den er med til at gøre dagligdagen lettere for kineserne og her kan du læse om nogle af de mange måder, hvorpå QR-koder bruges, og hvordan QR-koden blandt andet har haft en vigtig funktion under Covid-19. Da QR-koden først kom til Danmark blev den anset for at være lidt af en gimmick, og forsvandt hurtigt fra gadebilledet. Nu er tiderne anderledes, og QR-koden blomstrer lige så langsomt op herhjemme igen..

QR-koden er tilbage

Af Line Heidenheim Juul

QR-KODER ER ET FREMRAGENDE VÆRKTØJ TIL AT SKABE SYNERGI MELLEM DET FYSISKE RUM (OFFLINE) OG DET VIRTUELLE (ONLINE) RUM. DET KAN ISÆR BUTIKKERNE BRUGE TIL DERES FORDEL. QR-KODERNE KAN GØRE BETALING LETTERE, MEN OGSÅ VÆRE MED TIL AT SKABE MERE BRUGERORIENTERET INDHOLD. OG SÅ ER DE OVENIKØBET BRUGERVENLIGE OG GRATIS. FAKTISK BRUGES QR-KODER I DAG TIL STORT SET ALTING I KINA.

QR-koden findes i alt fra betaling til sporing af fødevarer og til online og offline detailhandel. QR-kodens succes i Kina skyldes i høj grad at timingen har været helt perfekt. For millioneraf kineseres vedkommende, er man sprunget over dankort og PC´er, og er gået direkte til mobilen. Kina er blevet et samfund, hvor stort set alt kan klares på mobilen, og kontanter er stort set forsvundet fra gadebilledet. Særligt detailhandlen udnytter koderne. Mens andre lande er nedlukkede, og industrier som detailhandel lider under Covid-19, giver det god mening for virksomheder at kigge i retningen af Kina for at få inspiration til, hvordan QR-koder kan udnyttes.

QR

QR-koder som betalingsform

Kina er i dag verdens største digitale økonomi og er desuden mere eller mindre et kontantfrit samfund. Jeg bor i Shanghai og har ikke brugt kontanter eller kreditkort i de sidste 3-4 år. Med mere end 800 millioner mobilbetalingsbrugere og en befolkning på 1,4 milliarder er det stadig ikke alle, der betaler direkte med mobilen, men tallet er stigende. Det kan være en del af forklaringen på, hvorfor QR-koder er blevet så populære her i Kina. QR-koder gør det let at foretage kontaktløse betalinger, uanset om det drejer sig om at åbne en dele-cykel på gaden, købe et æble i den lokale frugtbutik eller samle penge ind til velgørenhed. Selv Kinas hjemløse står nu klar med en QR-kode, som man kan overføre penge til.

QR som sporing

Fødevaresikkerhed har tidligere været og er stadig et stort problem i Kina. Nogle leverandører og supermarkeder, såsom Alibaba´s hypermoderne supermarked, Hema, giver brugerne mulighed for at scanne QR-koder på forskellige produkter, så de kan følge hele forsyningskæden fra gård til hylde. Brands bruger også denne metode. Det har eksempelvis været set med mælkepulver eller andre fødevarer, hvor forbrugerne er særligt forsigtige, fordi der tidligere har været en række fødevareskandaler med disse produkter i Kina.

Kombineret med blockchain teknologi, kan denne form for sporing også være meget relevant for importerede varer, medicin eller vacciner. Ud over at spore en flæskesteg tilbage til en lokal gård i Danmark, har der også været forsøg på at give Alzheimerpatienter en QR-kode, som de altid kan have på sig. Det gør det lettere for fremmede at hjælpe dem og få kontakt medpårørende, hvis de farer vild, eller glemmer hvor de er. 

Fra fysiske til digitale oplevelser

QR-koder er nu at finde alle steder. På store reklametavler, i videoannoncer, i indkøbscentre, på butiksfacader, ved parkeringsskilte og i butikker. QR-koderne har længe bygget bro mellem det fysiske rum og onlineuniverset, da det er en nem måde for brugerne at forbinde fysiske reklamer med et online univers, hvor man både kan købe varer, få oplevelser eller andre services online.

Vi står midt i en ny tidsalder for detailhandel, hvor spil, der relaterer sig til brands’ene sikrer højt engagement hos de eksisterende kunder og lokker nye kunder til. Et godt eksempel på dette er et modermælkserstatningsprodukt til babyer, der udstyrede dåser i supermarkedet med en QR-kode. Da jeg først havde scannet QR-koden, kunne jeg se forsyningskæden for produktet, men blev derudover også opfordret til at gå ind i et spil med en digital ko. I spillet kunne jeg lære om mærket, men også generelt om modermælkserstatning, og jeg kunne optjene point, der kunne bruges til at åbne op for små eventyr, der ville blive læst højt for mig – eller potentielt for min baby.

Det var for 3 år siden. Nu er selv luksusmærker som Burberry begyndt at bruge QR-koder på lignende måder. Forbindelsen mellem online og offline er især relevant her under nedlukningen, hvor butiksfacader med QR-koder på en nem måde kan give kunderne indblik i, hvad de kan opdage online.

Det kan være svært at huske navnet på en vare i et butiksvindue, navnet på en bestemt app, der skal findes i App Store eller adressen på en lang hjemmeside (URL), og her er QR-koden en stor hjælp for forbrugerne. I Kina bruger alle industrier fra ejendomsmæglere til landbrug QR-koden til at få forbrugerne til at scanne og få flere oplysninger eller vinde præmier. På mange fastfood-restauranter og på caféer i Kina kan man ofte finde en QR-kode på bordet, så gæsterne kan scanne, gennemse menuen og bestille direkte fra telefonen, uden behov for at vente på personalet.

QR-eksempelQR-andet

 

 

 

 

 

 

 

 

 


QR-wall

QR-koder i turisme, begivenheder og sport

Noget af det QR-koder især er blevet anvendt til i Kina er naturligvis at sprede og udbrede information. Det erstatter i høj grad det velkendte www-link, og QR-koden kan gøres så stor som man ønsker det, så den er let at scanne.

QR-koden er også hurtigere at scanne, hvis man eksempelvis løber et maraton eller er på orienteringsløb, hvor man skal indsamle oplysninger hurtigt undervejs. Det er også yderst nyttigt på museer eller på turistattraktioner. Her kan QR-koden indeholde mange oplysninger på flere sprog end en fysisk tavle normalt kan. En af de mest almindelige anvendelser i Kina er at have en QR-kode på løbesedler til events, der linker til tilmeldingssider, programoplysninger eller webshops.

 


QR-koder under Covid-19

QR-covidDa kampen mod Covid-19 startede i januar 2020, gik der kun et par uger før de kinesiske myndigheder sammen med teknologigiganterne havde lanceret en sundhedskode for hver by/provins i Kina. Alle borgere i Kina kunne nu se og vælge denne kode inde i en eksisterende betalingsapp, hvor man kan generere en personlig QR-kode, der er baseret på information fra centrale myndigheder om dine rejseaktiviteter samt information fra sundhedsmyndighederne om dine sundhedsdata.

Sundhedskoden er ikke obligatorisk, men kræves i al offentlig transport, for at komme ind i offentlige bygninger og også i andre områder, hvor mange mennesker er samlet. Med et faldende antal af nye Corona-smittede, tillod Kina rejsende, der var udstyret med en grøn kode, at rejse frit i de fleste dele af Kina i forbindelse med den største nationale ferieperiode i Oktober. (1. oktober til 7. oktober, hvor mange rejser), Deri perioden foretaget over 600 millioner ture.

Nu er der imidlertid en stigning i nye smittetilfælde i Kina, og med et estimeret antal rejser på 1,7 milliarder under det kinesiske nytår i 2020, kombineres QR-sundhedskoden med negative tests for at give adgang til at rejse og minimere smittespredningen.

På samme måde bruges QR-koder også på identitetskort, konferencebilletter, visitkort og besøgspas. Jeg har endda en QR-kode på min arbejdstilladelse, som jeg kan scanne og se den aktuelle gyldighedsdato og yderligere oplysninger, der ikke er anført på tilladelsen. Og det er nu også blevet almindeligt, at virksomhedslicenser udstedes med en QR-kode.


Artiklen vil blive tilføjet arbejdsspørgsmål og gjort tilgængelig som download direkte her på siden.

Artiklen er udarbejdet af China Experience i februar 2021 og oversat for Viden om data til undervisningsbrug under emnet: New Retail & omnichannel.

Artiklen er udgivet i forbindelse med webinarrækken China Update og taler ind i webinaret New Retail & omnichannel, der foregår d. 25. august kl. 12.30-14.30. Du kan læse mere og tilmelde dine elever webinaret her: China Update webinar: New Retail & omnichannel.

Har du spørgsmål?

Ina Hensel Kommunikationsansvarlig og faglig konsulent +45 2528 4121

Skriv en kommentar