Artikel: Kunstig intelligens og automatisering sætter skub i fremtidens detailhandel

Artiklen handler om automatisering, kunstig intelligens og fremtidens detailhandel. Vi ser nærmere på den store teknologi- og e-handelsvirksomhed, JD.com, og deres online og offline omnichannel-strategi. Spørgsmålet er, om de kinesiske firmaers innovative tilgange til e-handel snart vil blive globale løsninger, eller om de vil blive inden for Kinas grænser?

Kunstig intelligens og automatisering sætter skub i fremtidens detailhandel

Af Line Heidenheim Juul

EN LÆBESTIFT BLEV LEVERET PÅ BLOT 6 MINUTTER EFTER, DEN BLEV BESTILT ONLINE. KAN DU FORESTILLE DIG DET? VED AT BRUGE ALGORITMER OG KUNSTIG INTELLIGENS TIL AT FORUDSIGE KØBSADFÆRD, HAR JD.COM VÆRET I STAND TIL AT LEVERE LÆBESTIFT MED LYNETS HAST PÅ SIDSTE ÅRS STORE SHOPPING-DAG, SINGLES DAY. DET ER KUN MULIGT, FORDI FORUDSIGELSERNE BYGGER PÅ TEKNOLOGI OG ALGORITMER, SOM GIVER ADGANG TIL AT FORSTÅ KUNDERNES BEHOV NÅR SOM HELST.

De nye måder at drive detailhandel på fokuserer i høj grad på at have brugeren i centrum, men retter sig også mod at udforske, hvordan teknologi kan være med til at understøtte et øget fokus på brugeren. For at brands kan forstå, påvirke og imødekomme deres kunders behov endnu mere end i dag, skal der være en effektiv, hurtig og prismæssigt overkommelig tilgængelighed af varer. Det er svært at opnå uden teknologi.

Hvad driver leveringen? Det gør ”big data” applikationer i reelle forbrugerscenarier og analyser baseret på kunstig intelligens, der kan forudsige efterspørgslen direkte fra forbrugerne til producenterne. Den hurtige levering understøttes yderligere af massive investeringer i et kæmpe logistiknetværk, teknologi til ubemandede lagre, levering af robotter samt automatisering.
JD

Kunstig Intelligens forudsiger brugernes behov

Med de mange hundrede millioner internetbrugere er det muligt for tech-giganterne at analysere big data og forudsige forbrugsmønstre samt efterspørgsel. En af de største e-handelsplatforme i Kina, JD.com, har mere end 471 millioner brugere. Brug af kunstig intelligens og forudsigelser om forbrugerne blev særlig relevante også under Covid-19, hvor brugernes samlede købsmønstre ændrede sig. Store firmaer som JD.com, Alibaba og Pinduoduo oplevede alle en voldsom stigning i efterspørgslen på masker, desinfektionsmiddel og lignende beskyttelsesprodukter. Platformene kunne bruge teknologi til at gætte og forudsige, hvilke tillægsprodukterne kunderne var interesseret i, når de købte masker. Inden Covid-19 ville en kunde muligvis blive tilbudt medicin, hvis der blev søgt efter masker, men under Covid-19 blev man nu tilbudt desinfektionsmiddel i stedet. De kunder, der begyndte at hamstre toiletpapir, fik automatisk tilbudt kopnudler, fordi e-handelsplatformene ved hjælp af big data og kunstig intelligens kunne forudse behov og matche det med varelageret.

De negative sider ved kunstig intelligens diskuteres ofte, men krisen og det faktum at tingene udfoldede sig ekstremt hurtigt, viste tydeligt værdien af kunstig intelligens og den positive effekt heraf. Det bekræftede den evne kunstig intelligens har til at forstå folks adfærd og adfærdsændringer.


Data Input

Data kommer fra søgninger og køb, men platforme som JD.com arbejder også med proaktive tiltag for at kunne imødekomme efterspørgslen. Et eksempel herpå er afholdelsen af ”Singles Day Grand Promotion” (1.-11. november), der har fundet sted de sidste par år. Mange platforme lovede deres forbrugere større rabatter på attraktive produkter, hvis forbrugerne indledningsvist satte et depositum ind forud for ”salgsperioden”. Når salget gik i gang, havde de sikret sig produktet og rabatten. Hvis de valgte ikke at indbetale et lille depositum, kunne de risikere at rabatten var mindre eller at produktet blev udsolgt. Mange forbrugere benyttede sig af depositumsløsningen, og det gav JD.com en langt bedre chance for at kontrollere udbud og efterspørgsel. På den måde kunne de blandt andet lykkes med at levere læbestiften så hurtigt fra et af deres automatiserede lagre.

Data drives også i vid udstrækning af omnichanneltilgange (dvs. at man både er online og offline). I Kina kendes det som ”New Retail” ( På dansk “ny detailhandel”). Fysiske butikker bliver oplevelsescentre, der anvender AR, VR og andre metoder, som linker det fysiske rum med brugerens mobiltelefon. Det giver brugeren mulighed for at få en mere samlet oplevelse generelt, og det giver brands muligheden for at forstå forbrugeren på tværs af lokationer. Derudover eksperimenterer man med loyalitetsprogrammer, som giver unikke oplevelser til brugerne. Samlet set optimeres og maksimeres den samlede tid brugt online og offline, hvilket giver indblik i store mængder forbrugermønstre for de enkelte brands.


Automatisering og logistik er kodeordet

For at kunne levere på den enorme mængde data, er der behov for et omfattende distributionsnetværk. En af de løsninger, som JD.com var hurtige til at investere i, var automatiserede- eller halvautomatiserede lagre. De kan nu prale af, at have over 28 landsdækkende, smarte logistikparker. Her sorteres pakker automatisk på sorteringsbåndet, og robotterne reducerer behovet for menneskelig arbejdskraft på lageret og gør samtidig processen mere effektiv. Det giver forbrugeren en bedre oplevelse og gør, at JD.com kan levere hurtigere end mange af deres konkurrenter. De fleste ordrer kan leveres samme dag, og i nogle tilfælde på blot få timer.


Ingen bag rettet – førerløs levering er kommet

Som first-mover har JD.com eksperimenteret med forskellige former for førerløs levering, herunder banebrydende logistik-droner i 2015. De seneste mange år har de udviklet en række selvkørende leveringsrobotter. Den nyeste generation af selvkørende leveringsrobotter kan håndtere kundeleverancer med en reduceret leveringstid på 80% og de bruger 50% mindre ordrebehandlingstid end tidligere. Robotterne sender en tekstbesked til modtageren ved levering, og pakken kan tilgås uden at røre ved skærmen, men ved at scanne en kode med en telefon.

JD.com og andre teknologigiganter som Meituan eksperimenterer også og lancerede sidste år en flåde af førerløse robotter med det formål at levere dagligvarer, mens firmaer som Alibaba forsøger at implementere robotter i sundhedsindustrien. Udviklingen af førerløse leveringer kan lade sig gøre pga. af det voksende 5G-netværk og den voksende ‘Internet of Things’ infrastruktur, som den kinesiske regering investerer kraftigt i.


Alt er ikke online – det er overalt!

Mens e-handelsplatforme kan nå alle hjørner af Kina, sker det meste af alt detailhandlen stadig fysisk. Mange af JD.coms konkurrenter, som er født digitale, investerer også i fysisk detailhandel. Livsstilsmærket “The Beast” startede som en blomsterhandel, der kun var online, men udviklede sig over få år til et kæmpe livsstilsmærke med mange fysiske butikker. JD.com meddelte for nyligt, at de planlægger en markant udvidelse af deres fysiske butiksnetværk. Ifølge deres egne undersøgelser foretrækker to tredjedele af forbrugerne også en blanding af online og offline, når de handler. Den tunge investering i et bredt netværk kombineret med avanceret teknologi kan give virksomheder som JD.com en konkurrencemæssig fordel i forhold til ”kun” platformbaserede tjenester, såsom Amazon.


Men kan løsningerne blive globale?

Der er ingen tvivl om, at Kinas skala er svær at finde andre steder i verden, men spørgsmålet er om de kinesiske løsninger vil være i stand til at nå udlandet? JD.com har gennem årene gennemført en række strategiske partnerskaber med eksempelvis Google for at udvikle fælles løsninger inden for detailhandel over hele kloden. JD.com har også et partnerskab med amerikanske Walmart, som er blevet central for deres lagerintegration og i forbindelse med levering. De globale partnerskaber er interessante og værd at være opmærksomme på. JD.com har også etableret samarbejder med virksomheder i Sydøstasien, nemlig JD.ID i Indonesien og JD Central i Thailand, idet de anvender en global + lokal tilgang til oversøiske udvidelser. Her tager virksomheden nogle af de afprøvede og velfungerende tilgange fra sine virksomheder i Kina og skræddersyer dem til det respektive, lokale marked. De arbejder desuden med en lokal partner og udvikler derved unikke oplevelser til det pågældende marked.

Andre firmaer, såsom Alibaba, prøver også at blive globale, men bruger ikke den samme strategi som JD.com. Amazon har også nået de europæiske markeder, og de implementerer også lignende teknologiske løsninger og eksperimenterer med ”ny detailhandel” og andre nye former for detailhandel. Imidlertid var flere af disse teknologier allerede implementeret i Kina flere år forinden de amerikanske giganter prøvede kræfter med dem. Det kan stadig være tilfældet, og der er derfor god grund til at holde øje med de kinesiske teknologigiganter, ikke mindst for at hente inspiration til, hvordan detailhandelens fremtid måske kommer til at se ud.


Artiklen vil blive tilføjet arbejdsspørgsmål og gjort tilgængelig som download direkte her på siden.

Artiklen er udarbejdet af China Experience i maj 2021 og oversat for Viden om data til undervisningsbrug under emnet: New Retail & omnichannel.

Artiklen er udgivet i forbindelse med webinarrækken China Update og taler ind i webinaret New Retail & omnichannel, der foregår d. 25. august kl. 12.30-14.30. Du kan læse mere og tilmelde dine elever webinaret her: China Update webinar: New Retail & omnichannel.

Har du spørgsmål?

Ina Hensel Kommunikationsansvarlig og faglig konsulent +45 2528 4121

Skriv en kommentar