Målgruppen er det vigtigste

En målgruppe er, og bliver det vigtigste, hvis du vil skabe mærkbare resultater med de socialer medier. Hvis du sender én annonce ud til hele verden, så vil du næppe opnå de resultater, du håber på.

Markedsføring på de sociale medier (SoMe) kan måske virke nemt. Du har formentligt selv en privat profil, og ved, hvordan du kommunikerer og deler opslag. Men som virksomhed kræver det hårdt arbejde at interagere med mennesker på SoMe. For mennesker stoler mere på hinanden end på virksomheder, så det kan være svært at få sine pointer og produkter formidlet via SoMe. Netop derfor, bør man som virksomhed være bevidst om, hvem man taler til og med. Man bør kende sin målgruppe. Derfor har vi også taget en snak med 3 eksperter inden for området, for at forstå hvordan SoMe virker bedst for virksomheder.

 

“Du skal kende din målgruppe, og du skal være forberedt på at differentiere og segmentere dine budskaber, ellers tror jeg ikke det virker i dag. Det der hvor vi siger, at hele verden er vores kunder, og så laver én annonce og sender ud, og så skal det nok køre. Det fungerer ikke. Du er nødt til at sige, at jeg skal have fat i præcis dem her, der intersserer sig for det her, og så skal du til at lave kunderejsen,” fortæller Steffen Kjærullf. Steffen har en fortid som konsulent inden for digitale medier og strategi, og er i dag kommunikationskonsulent hos UCL. Derfor ved Steffen rigtigt meget om SoMe, hvor han tidl. har arbejdet med alt fra små kunder med mindre budgetter til de helt store spillere og kæder. Hvis ikke du definerer din målgruppe, i eksempelvis aldersgrupper og interesserfelter, så risikerer du at ramme helt ved siden af. “Du skal finde ud af, hvem du gerne vil målrette det til. Du må have en specifik teori om hvem du vil have fat i, og så gå ud efter dem. I min optik så er det 70% af det at lave annoncering. Selve annonceindholdet kommer aldrig til at lykkedes, hvis målretningen ikke er på plads. Så er det ligegyldigt, hvor godt det er,” uddyber Simon Hansen, som er Head of SEM hos Morning Train. Simon er ekspert i tracking inden for SoMe, så han ved hvad der virker, og hvor fokus bør være.

 

Men inden du og din virksomhed går igang med en strategi for SoMe, bør I måske overveje, hvorvidt de sociale medier er de vigtigste for netop jer. Det mener Simon Arvidson, som også er ekspert inden for SoMe, hvor han i dag har fokus på B2B virksomheder og strategiudvikling. “Jeg synes det er vigtigt, ikke altid at fokusere på SoMe strategi. For nogle gange, hvis man har et begrænset budget, skal man måske lige op i helikopteren og se, om det er de sociale medier vi skal lægge vores penge. For det kan lige så godt være Google og alle mulig andre steder. Eller den trykte avis eller hvor man nu finder ud af, at ens målgruppe er. Nogle virksomheder tager en hurtig beslutning – vi skal på de sociale medier. Så laver vi en strategi der passer detil, men måske kunne pengene være brugt bedre andre steder?” siger Simon Arvidson. For når du sidder på Google, så er du typisk fokuseret på hvad du gerne vil have, hvilket du ikke er på SoMe. Så der kan pludseligt dukke en reklame op med markiser på din Facebook, selvom du måske bor i en kælderlejlighed uden vinduer. Du er altså på ingen måder den rigtige målgruppe. Men hvis du derimod googler ‘markiser’, så er du formentlig klar til at købe. Det hele afhænger af produktet, når virksomheder skal tænke markedsføring.

Hvis en virksomhed beslutter sig for at fokusere på bl.a. SoMe, er det vigtigt at huske, at SoMe ikke er gratis. Du kan sagtens lave det som kaldes ‘organisk indhold’. Organisk er de gratis opslag du laver ud til dine følgere. Det er meget svært at skabe interaktion igennem det organiske indhold, derfor bruger virksomeder typisk penge på SoMe.

I dag er det nærmest kun nyhedsmedier, der får de gode interaktioner. Jeg har sådan en forudsigelse om.. eller noget jeg måske også synes man burde gøre – det var at drosle ned på at sige, at vi gerne vil have at X antal interaktioner og samtaler med mennesker på sociale medier, for jeg tror faktisk ikke det rykker det helt store. Oveni det, så skal vi betale os fra, at blive set derude, og så ryger den der interaktion lidt. Jeg ved bare ikke rigtigt hvor mange der gider at blive ved med at snakke med en virksomhed?

Steffen Kjærulff Kommunikationskonsulent, UCL

Den tanke er Simon Hansen enig i, og forklarer at “når du går ud som virksomhed, og siger, ‘at vi kunne godt tænke os, at folk interagerede noget mere med os, fordi vi er interessante’, men det er jo ikke det, du vil. Du sidder på den ene side af bordet, og vil sælge en masse ting, bare køre noget over disken, og der sidder en person på den anden side af bordet, og vil blive klogere. Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil det aldrig blive et ligeværdigt forhold”.

 

MEN HVORDAN SKABER MAN SÅ INTERAKTION?

Der findes efterhånden et utal af virkemidler, som virksomheder kan benytte sig af. Det kunne være emojiis, billeder, videoer, GIF’er osv., men det er vigtigt at huske på 1 ting – lad være med at overdrive. Det kan give positiv værdi at skille sig ud, men det kan også have modsatte effekt. Det hele vender tilbage til samme emne: målgruppen. Man bør fokusere på det, som passer til målgruppen. For det kan sagtens ske, at du laver noget indhold, som giver 2 mio. visninger, men hvis det ikke har genereret en omsætning, så er de 2 mio. ikke meget værd. Så det handler om at kende målgruppen, og time ens indhold til målgruppen. “Facebook er altså en stalker, og den er snu. Den har både data om en bruger er blevet forlovet, hvis en bruger lige er flyttet, og hvis der er sket et eller andet i deres liv. De har snart fødseldag, en af deres nære venner har snart fødselsdag og meget mere. De kan faktisk lave en målgruppe ud af de mennesker, og det betyder, at hvis du er et flyttefirma, kan du faktisk ramme de mennesker, der er lige ved at flytte. Hvis du er en blomsterhandler, kan du ramme de mennesker, der har årsdag. Der er vildt mange muligheder for at få sit produkt pushet ud til nogle mennesker, som er i det livsstadie, hvor de har brug for dig,” fortæller Simon Hansen.

 

HVORDAN KOMMER DU SELV IGANG?

Hvis du gerne vil lære mere om SoMe, og hvordan ‘maskinen’ bag eksempelvis Facebook virker, kan du med fordel oprette en ‘side’ på Facebook. Du kan blot lave en skjult en, eller også er du måske medlem af en frivillig organisation, hvor du kan hjælpe dem? Facebook har et værktøj de kalder ‘Annonceværktøj’, og det er her, du kan grave en masse brugbart information frem. Den bedste måde at lære det på, er ved at sidde med det og opbygge praktisk erfaring. Det handler også oftest om at prøve sig frem, det er den eneste måde, hvorpå du bliver klogere på, hvad der virker. Du ved ikke hvilke af dine organiske (gratis) opslag som er gode/dårlige, før du prøver at lave et. En sidste, og meget vigtig ting at huske, er at du aldrig bør klikke på ‘boost opslag’, når du har en side. “Boost betyder, at Facebook har nogle visninger, de gerne vil sælge, for det er der ikke nogle, der vil købe. Så hvis du trykker på boostknappen, så får du dem. Du får alle de der mennesker, som ikke gider at købe noget, fordi dem kunne de ikke komme af med, men de skal jo vise nogle annoncer til dem, og det bliver så dig,” forklarer Steffen Kjærulff. Du skal forsøge at gøre dit indhold personligt, og som der stod i starten af denne artikel, så stoler vi mere på hinanden end mennesker. Så husk det næste gang du deler noget, og husk målgruppen.

 

Skriv en kommentar