Tina fortæller om sin undervisning med Viden om datas undervisningsforløb

Hvordan er det at bruge Viden om datas undervisningsforløb i undervisningen? Det har vi spurgt Tina om. Tina er underviser på IBC i Kolding. Her kan du få et indblik i, hvilke undervisningsforløb hun har brugt, og hvordan hun har brugt dem.
Hos Viden om data vil vi gerne sprede budskabet om, hvordan du som underviser kan bruge undervisningsforløbene i din undervisning. Det synes vi, at vi gør bedst ved at lade en underviser fortælle.
Tina Lange er underviser på IBC i Kolding. Her underviser hun på fagretningen Handel i B2B Salg, Indkøb og Logistik. Tina har primært brugt Viden om datas forløb i Salg og i Indkøb.
Tina har indtil videre brugt to undervisningsforløb: ‘SEO introduktion’ og ‘Big Data – betydning i samfundet’.
Sådan har Tina integreret undervisningsforløbene i hendes undervisning:
Tinas elever har arbejdet med forløbene i undervisningen og som hjemmearbejde. Ifølge Tina har det været ligetil at gøre brug af undervisningsforløbene, dog har hun altid gennemgået forløbet først, lavet opgaverne og taget tid på, hvor lang tid hun selv har brugt på at gennemføre forløbet. Men dette er bestemt ikke nødvendigt. Tina mener sagtens, at man kan give forløbet til eleverne uden selv at gennemgå det først, da man hurtigt får et overblik over forløbet.
Eleverne har i høj grad været vant til, at det er Tina som står ved tavlen og taler, hvorefter der er opgaver, og at undervisningen skifter mellem de to aktiviteter. Så det var en lille omvæltning for dem at blive præsenteret for et online forløb.
Dit eget materiale kontra et undervisningsforløb lavet af andre:
For Tina selv var det ikke et problem at bruge et undervisningsforløb som andre har udviklet.
“Jeg synes faktisk, at det har været fantastisk, fordi der er en rød tråd gennem det man selv underviser i kontra undervisningsforløbet. Det går hånd-i-hånd, og det giver rigtig god mening ift. den måde, som jeg underviser på. Så det har været spændende, og jeg tager glædeligt de nye undervisningsforløb i brug,” siger hun.
Tinas forslag:
Viden om data producerer også podcasts og videoer til forløbene. Disse medier kan sagtens bruges i undervisningen uden, at man nødvendigvis behøver at gennemgå et helt forløb. Dette har Tina fornyeligt selv gjort.
Hun bad sine elever om at lytte til podcasten ‘Kundeservice og data”.
“Jeg sagde til mine elever: Jeg vil gerne have, at I lytter til den her podcast, og ud fra det vil jeg gerne have, at I laver to reflekterende spørgsmål, som I skal give til en af jeres medstuderende dagen efter. Podcasten var en hjemmeopgave, mens opgaveløsningen foregik som en del af undervisningen. Det blev virkelig taget positivt imod. At lytte til en podcast som hjemmeopgave er en oplagt lektie, som eleven kan lytte til på vej hjem i bussen, i bilen eller på cyklen”.
“Det ligger en frit for som underviser at anvende alt det her materiale på en måde, som giver mening i ens undervisning og for ens undervisningsstil”.
Tina anbefaler:
“‘Big Data – betydning i samfundet’ er et supergodt forløb. Det vil jeg klart anbefale til andre undervisere.
Forløbet var et wakeup-call for nogle af eleverne. Eleverne forstår godt ordet data, de har bare ikke en forståelse af, hvor stor en betydning data har. De lærer, hvor stor en magt data har, og hvordan de skal håndtere det på en rigtig måde – og anvende det på en rigtig måde.
Det er godt at der er eksperter med fra erhvervslivet. Det bliver mere håndgribeligt for eleverne, så det ikke bare er en underviser eller et videncenter som fortæller noget, men faktisk nogen som arbejder med det til dagligt i den virkelige verden.
Især den sidste opgave i forløbet, hvor eleverne skal ud og interviewe tilfældige om deres kendskab til Big Data, gjorde et stort indtryk på dem”.
Du finder forløbet nedenfor:

