Viden om data har deltaget i NRF2019 (National Retail Federation), som er verdens største retailkonference med mere end 35.000 deltagere. Læs mere om de nyeste tendenser inden for retailbranchen nedenfor.

Efter 3 dage på verdens største retailkonference NRF2019, hvor vi har besøgt flere af de 700+ udstillere og hørt mange keynotes på flere af de 9 scener, har vi fået et indblik i hvilke tendenser som menes at blive de største i 2019. Én ting som særligt går igen, er fokus på teknologi. Det er som sådan ikke noget nyt, men det nye er derimod, at teknologien er blevet mere intelligent, og så kan den hjælpe retailere med at forstå kunderne på en helt anden måde end tidligere.

Nedenfor kan du læse mere om de forskellige tendenser vi har set, og se hvilke dele der vil komme undervisningsforløb omkring, eller som allerede er lavet, som du aktivt kan bruge i undervisningen.

3D scanner, hvor man får en præcis opmåling efter scanning.
I loftet kan du se et 3D kamera. Dette kamera kan ikke alene tælle, men også måle højden på personer, se mønstre for bevægelse og så er det koblet til internettet.

Kameraer og scannere

Kameraer er ikke kun relevante i de fysiske butikker for at forebygge tyveri, de har også fået en funktion i opsamlingen af (anonyme) data om kunders højde (og dermed alder), bevægelsesmønstre, præferencer og meget mere. Som retailer er det vigtigt, som det blev nævnt flere gange på NRF2019, at have fokus på kunderne og skabe unikke oplevelser for dem. Dette kan man kun gøre, hvis man kender sine kunder, og her kan kameraer være en vigtig hjælp.

I New York besøgte vi eksempelvis en butik kaldet b8ta. b8ta har en unik forretningsmodel, hvor et af de store omdrejningspunkter er data. Hos b8ta “udstiller” andre virksomheder deres produkter, som typisk er teknologiske produkter/gadgets såsom droner, elektriske skateboards, smarte ringe og meget mere. Disse produkter finder sjældent vej til almindelige retail butikker. Derfor lejer de sig ind hos b8ta, og fra dem får de et unikt indblik i, hvordan kunderne interagerer med deres produkter. For hos b8ta kan man prøve og teste alle produkter inden køb, og data herfra har en kæmpe værdi i forbindelse med forretningsudvikling. b8ta er derfor ligeglade med om du som kunde køber produktet i deres butik eller et andet sted, da det ikke er en del af deres forretningsmodel – de har primært fokus på opsamling af data om kundens adfærd.

Gif’en (billede 1) viser en 3D scanner som blev fremvist på konferencen. 3D scanneren kan på 30 sekunder lave en præcis måling af dig. Prøv at forestille dig, hvordan en scanning fremover kan gøre det nemt for dig at finde den rigtige størrelse tøj og ligeledes få skræddersyet nyt tøj. Du vil i prøverummet kunne prøve nyt tøj uden rent faktisk at prøve det, da det vil være din virtuelle 3D model som bøvler med at komme i bukserne.

Next step:

I løbet af februar lancerer vi flere forskellige undervisningsforløb, som alle har fokus på Internet of Things, hvoraf nogle ser nærmere på datadrevet kundestrøm, butiksindretning, kundeadfærd m.fl. Alle forløb er udviklet med udgangspunkt i forskellige forsøg som man har lavet i en Meny butik. Viden om data besøgte butikken med undervisere og elever i slutningen af 2018. I Meny brugte man bl.a. de kameraer som b8ta bruger, hvilket gør det hele endnu mere interessant. Du kan læse mere om besøget her.

Hold øje med siden her, LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev for at høre mere. Du kan også se videoen nedenfor omkring vores dag i Meny.

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens er mere end robotter og science fiction. Det er eksempelvis kunstig intelligens, som gør at kameraerne i b8ta kan forudsige, hvilke kunder der finder et produkt interessant og hvilke der ikke gør. Den kunstige intelligens har en enorm computerkraft, som gør den i stand til at foretage analyser af data på meget kort tid. Faktisk er der efterhånden kunstig intelligens (på engelsk Artificial Intelligence forkortet til AI) i alting. Til et oplæg med IBM med titlen “Intelligent Fashin: How AI and Big Data analytics will power the future of fashion” viste de bl.a. nedenstående slide.

Slide fra oplæg af IBM.

Som det kan ses af billedet ovenfor, så eksisterer kunstig intelligens i stort set alle teknologier som vi anvender i dag. Det gælder kameraer, IoT, 3D print og vores mobiler. Kunstig intelligens er i midten, og brændstoffet er data. Kunstig intelligens ved intet og har ingen værdi, hvis ikke den tilføres data, fuldstændig som os mennesker. Vi kan ikke et sprog, hvis ikke vi får en ordbog og lærer ordene.

Next step:

I slutningen af december afholdte vi et udviklerseminar om kunstig intelligens og Robotic Process Automation (RPA), som er en form for software/robot, som kan udføre og kopiere menneskelige handlinger på en computer. Her havde vi besøg af eksperter inden for området fra Københavns Kommune og EY. Viden om data arbejder hårdt på at færdiggøre undervisningsforløbene, som vi regner med at have klar i løbet af februar.

Data

Data er som sagt brændstoffet. Det blev helt klart på konferencen, og særligt til et oplæg med en Lead Analyst fra Chick-fil-a, som er en stor amerikansk fastfood-kæde med mere end 2.100 restauranter. Her sagde hun, at det ikke kun er virksomheder som Google og Facebook der er datavirksomheder – det er alle. Det var også det indtryk vi fik på konferencen. Vi oplever det samme, når vi taler med virksomheder og er på konferencer i Danmark. Virksomheder er gået væk fra at træffe beslutninger baseret på mavefornemmelser, og fokuserer i stedet for på data. Data som kan bruges til forretningsudvikling og service, hvor man skaber unikke kundeoplevelser baseret på den enkeltes behov, som man kender netop ved hjælp af data.

Next step:

Vi har hele tiden fokus på data, i alt hvad vi foretager os. Alle forløb vi udvikler, berører data i en eller anden grad, og hvis du gerne vil vide mere om eksempelvis Big Data, datadrevet kundeservice eller noget helt tredje, så tag et kig på de undervisningsforløb vi allerede har udviklet her.

Influenter

På konferencen blev der som nævnt tidligere, snakket meget om at have kunden i centrum og fokusere på de unikke kundeoplevelser. Her oplevede vi også, at snakken faldt på brugen af influenter og ambassadører. Men det er vigtigt, når der snakkes om influenter, at fokusere på influenter som er “kunder”. Der skal være en lighed mellem produkt og influent/kunde. Det er meget værdigfuldt at få kunder til at være ambassadører for ens produkter og brands, da de kan påvirke deres omgangskreds i en helt anden grad end andre former for reklamer og markedsføring.

Next step:

Vi har allerede spottet tendensen vedr. influenter i Danmark, og ordet bliver allerede brugt flittigt. Vi har derfor også udviklet et forløb med fokus på SoMe og influenter. Du kan udforske, downloade og bruge forløbet her.

Fun facts:

  • Vi gik i gennemsnit 10.000 skridt om dagen, de 3 dage vi var på konferencen.
  • Der var gratis bland selv slik i et af de fjerne hjørner (en underviser fandt det), som var sponsoreret af American Express, hvis logo er blåt, hvorfor alt slikket var blåt – eksempelvis kun blå M&M’s.
  • Der var ligeledes en lille stand, hvor man kunne klappe hunde – det skulle virke afstressende.
  • Nogle af de firmaer som udstiller på konferencen bruger over 1 mio. $ på deres stand, og der er gået konkurrence blandt de store firmaer om at have den største – vi er vel i USA!