Hvilke kompetencer er der brug for i fremtiden, og hvordan uddanner vi den nye generation til at matche virksomhedernes behov?

Det satte Viden om data og Videncenter for Digital Handel fokus på tirsdag den 30. oktober. på konferencen AHEAD18 i DGI-Huset Aarhus. Konferencen havde et veloplagt publikum bestående af elever, undervisere og virksomheder, mens ti dygtige eksperter gav deres bud på, hvordan fremtiden vil se ud.

Nedenfor kan du læse ‘highlights’ fra dagen

Martin Thorborg

Verden er på vej i en retning, som vi kun kan spå om. Hvordan kan vi forberede de unge til at leve og arbejde i en foranderlig fremtid?

Det er ikke længe siden, at vi kunne tilegne os kompetencer, som gav os en sikkerhed i vores job og på arbejdsmarkedet. I dag ser det dog allerede meget anderledes ud, hvor kompetencer hurtigt bliver forældet.

Martin Thorborg (Serieiværksætter, Foredragsholder Og Direktør i Dinero) lagde vægt på, at vi i fremtiden har et stort individuelt ansvar for at tilegne os nye kompetencer. Vi skal bruge vores tid (og energi) rigtig og tillære os selv ny viden og kompetencer på egen hånd. 

Den nye generation kommer til at skifte karriere 3-4 gange i løbet af deres liv. Derfor bliver det i fremtiden vigtigt at aflære. At aflære for at gøre plads til at lære nyt. Vær nysgerrig, du behøver ikke at tage en uddannelse for at uddanne dig. Tænk dig om og brug tiden rigtigt.
Martin Thorborg
Direktør i Dinero

Vi bliver nødt til at genopfinde uddannelsessystemet, hvis vi skal forberede de studerende på et foranderligt jobmarked. Dette kan underviserne være med til, ifølge Barbara Zielonka (Teacher And Top 10 Global Teacher Prize Finalist/Nannestad Videregående Skole).

Underviserne skal finde måder at være kreative på og inddrage digitale værktøjer i undervisningen. I Barbaras undervisning er det et krav, at de studerende har en LinkedIn og Twitter profil, fordi de skal vise, hvad der sker i undervisningen.

Den øgede digitalisering giver os mulighed for at lære af hinanden og kommunikere på tværs af verdensdele, hvilket er en gave, når vi skal tillære ny viden og kompetencer. Barbara mener, at for, at vi kan opnå succes, skal vi kunne lære, genlære og aflære gennem hele livet.

Det er ifølge Jon Skålerud (Senior HR Manager i Salling Group) afgørende, at der kommer en bedre transaktion mellem skoleliv og arbejdsliv. Der skal bl.a. være mere vekselvirkning mellem teori og praksis.

Lakserytteren aka Rasmus Kolbe

De digitalt indfødte er på vej ind på arbejdsmarkedet, men hvem er de egentlig?

I disse år er der en helt særlig generation på vej ind på arbejdsmarkedet: Generation Z – de digitalt indfødte. Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen gjorde publikum klogere på, hvilken slags medarbejder Generation Z bliver på fremtidens arbejdsmarked.

Ifølge Jesper har Generation Z brug for løbende anerkendelse. De har brug for at ‘lykkes’. På en arbejdsplads vil de være gode til at skifte roller, og de ser op til deres egne. For dem er det vigtigt, at de arbejder med noget som de har passion for…

… Og passion for hans arbejde er noget som Lakserytteren aka Rasmus Kolbe har. Han gav et unikt indblik i hans arbejde som Youtuber og Influencer.

Jeg har et job, hvor jeg er i konstant bevægelse. Jeg skal forny mig selv hele tiden for at forblive relevant.
Lakserytteren aka Rasmus Kolbe
Youtuber og Influencer

De digitalt indfødte er ekstremt observerende og idérige, og de ved derfor, hvad der rører sig. Plejer er død, for der er altid en smartere løsning – og smartere løsninger kommer der helt sikkert flere af i fremtiden, sagde Lakserytteren om Generations Z’s indstilling til livet.

 

Jon Skålerud

I Salling Group er de opmærksomme på den næste generations medarbejdere. Ifølge Jon Skålerud (Senior HR Manager, Talent Management & Learning i Salling Group) arbejder de meget målrettet med, at de unge medarbejdere skal være små “Lakseryttere”. Hans råd er, at virksomhederne skal møde den nye generation der, hvor de er. 

Purpose: Unge i dag ønsker at arbejde for en virksomhed som de kan identificere sig med.
Jon Skålerud
Senior HR Manager, Talent Management & Learning/Salling Group
Louise Opprud Jakobsen og Preben Mejer

21st Century Mindset – hvad har vi i vente?

Når vi herhjemme forsøger at forstå fremtiden, ser vi ofte mod Silicon Valley. Men vi risikerer at stå med ryggen til udviklingen, hvis vi kun har øje for Google, Facebook og Amazon. Christina Boutrup (Journalist og Kina-ekspert) gav et indblik i, hvordan Kina i disse år gennemgår en vild tech-revolution. En revolution som også vil påvirke vores fremtid. Derfor er Kina blevet et vindue til fremtiden – en fremtid, hvor ansigtgenkendelse og dronelevering er hverdag.

Den teknologiske udvikling vi ser nu, vil kræve en fundamental ændring i vores tankesæt.

 

Vi er i starten af en helt ny æra. Ligesom med Industrialiseringen vil samfundet og arbejdsmarkedet ændre sig - bare over kortere tid. Vi er under konstant forandring, hvilket kræver et helt nyt mind-set af os alle. Vi skal lære på en helt ny måde.
Louise Opprud Jakobsen & Preben Mejer
Digital Futurist/Foredragsholder og Konsulent

På konferencen fik alle deltagere udleveret en gratis bog ’21st Century Mindset’ af Louise Opprud Jakobsen og Preben Mejer.

Thomas Blachman

Dagens sidste oplæg var Thomas Blachman, som satte fokus på vigtigheden i at give elever rum til kreativ udfoldelse. Ifølge ham har idégenering måske aldrig været vigtigere end nu, hvor vi skal sætte ind mod den stigende ‘Robotificering’. Derfor skal kreativitet tilbage på skoleskemaet.

Jesper Bo Jensen
Barbara Zielonka
Christina Boutrup

Konferencens moderator var Jacob Fuglsang (Uddannelsesredaktør på Politiken), som førte publikum gennem dagens mange indlæg og debatter.

Stor tak til konferencens sponsorer Dansk Erhverv, Dansk Industri, HK Handel og HK Privat.

 

Vi glæder os til at se jer næste år til AHEAD19!

Dato bliver offentliggjort snarest – hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.