Kampen om likes

Vidste du, at de første 60 minutter er altafgørende for hvor langt du når ud med dit opslag på LinkedIn? Og hvad er egentligt forskellen på en følger og en fan?

De sociale medier styres af matematiske algoritmer som skifter hele tiden, så det vi ved i dag, kan være ændret i morgen.

Hvis du fx laver et opslag på LinkedIn, så er de første 60 minutter lige nu altafgørende for, hvor langt dit opslag når ud. Har du fx 1.000 følgere på LinkedIn, så er det måske kun ca. 10 %, der reelt er i målgruppen for opslaget. De resterende 90 % er studiekammerater, venner, kolleger osv. LinkedIn fungerer således, at når du laver et opslag, så kvalitetstjekkes det inden upload, for at sikre der ikke er tale om spam. Derefter sender LinkedIn dit opslag ud til en mindre del af dine følgere og derfor rammes også kun en mindre del af de følgere som reelt er i opslagets målgruppe. Så det er måske kun 1% af dine følgere, som vil finde dit opslag relevant de første 60 minutter. Det er tankevækkende og bestemt en udfordring, fortæller Rico Rømer Soos, direktør for marketingbureauet Adformation. Men Rico har et godt råd, som kan hjælpe dit opslag lidt på vej, så du forhåbentligt når mere end 1% af dine følgere de første 60 minutter.

Allier dig med dine venner, kolleger og bekendte. Prik dem på skulderen og fortæl, at der kommer et opslag om lidt, som de gerne må hjælpe på vej, ved at interagere med opslaget gennem likes, kommentarer og delinger. Den interaktion du får de største 60 minutter, er på tværs af al data vi har, afgørende for hvor langt du når ud efterfølgende.
Rico Rømer Soos
Direktør i Adformation

Sociale medier på brugernes præmisser

”I dag skal der mere til at imponere brugerne, for at få dem til at involvere sig. Uanset medie, så handler det om at vide hvilket indhold, der gør at folk vil interagere og like ens indhold”, siger Tine Lund, Kommunikationskonsulent i Trekantområdet Danmark. Det handler om at designe kommunikationen efter interaktion. De sociale medier foregår på brugernes præmisser, hvor de selv bestemmer og definerer hvad de vil se og hvornår de vil se det.

Min erfaring med LinkedIn er, at det er fedt at være first mover på nogle ting. Det er godt for ens personlige CV, hvis man fx liker cirkulær økonomi, for så er man med på moden.
Tine Lund
Kommunikationskonsulent i Trekantområdet Danmark

De nytilkomne stories, med snapchat som frontløber, er ligeledes et eksempel på hvordan de sociale medier ændrer sig, og skaber en øget interaktion. Stories eller story, er billeder eller korte videoklip af ca. 10 sekunders varighed, som kan ses af ens følgere i en tidsbegrænset periode, typisk 1 døgn. Stories fungerer oftest som spontane og umiddelbare, men sagen er den, at de typisk er planlagte og fyldt med filtre. Men med stories er der opstået en ny form for interaktion, da der hele tiden kommer nye funktioner, som eksempelvis afstemninger i en story.

”Jeg tror stories kommer til at vinde ind, og hele tendensen på de sociale medier er jo også, at videoer fylder mere. Videoer er med til at give det autentiske og ucensurerede billede, og det er det der vinder frem for tiden” siger Rico Rømer Soos.

Den (u)ægte vare

De sociale medier handler om at komme tæt på folk og være sociale. Vi vil se virkeligheden, vi vil møde virksomhederne og se hvordan det virkelige liv er i virksomheden. Netop derfor begynder flere virksomheder at arbejde med takeovers, hvor man eks. lader en medarbejder overtage virksomhedens profil på et socialt medie, med det formål, at vise et ægte og troværdigt billede af livet i virksomheden. Det kunne fx være i forbindelsen med rekruttering i en virksomhed, hvor et takeover er med til at vise virksomheden fra en eller flere medarbejderes øjne, som brander virksomheden.

Hvad mener du, er ægte?

Hvad mener du, er ægte?

Hvad mener du, er ægte?

I virkeligheden vil vi jo gerne møde virksomheden, og vi vil gerne møde medarbejder-takeoveren for at se, hvordan livet i virksomheden i virkeligheden er. Men bag dem står kommunikationsafdelingen typisk og har et behov for at styre, at det der kommer ud, ikke er fuldstændigt med hovedet under armen. Der er derfor et krydsfelt mellem det vi gerne vil opleve, som er det fuldstændigt rene og autentiske billede af virksomheden, og det vi i virkeligheden ser. Der ser jeg en konflikt i den manglende tillid, man har til dem, man lader overtage profilen. Jeg mener, at man bør udvise tillid og turde stole på fornuften i mennesket. Lad os opleve brandet leve. Det ville være befriende at se, men jeg tror det er svært at slippe kontrollen, hvis du er en børsnoteret virksomhed.
Rico Rømer Soos
Direktør i Adformation

Så jo højere autenticitet, jo mere tror vi på det. Vi vil se det uforsødede billede, og de unge på de sociale medier er lynhurtige til at gennemskue, når noget bliver for uægte. Så alt for kommercielle budskaber, de bliver hurtigt sorteret fra. Det handler om at være skarp på sit brand og forstå sin målgruppe, og ligeledes forstå hvem din målgruppe følger. For når du ved det, kan du også benytte dig af en af de store tendenser inden for de sociale medier – influenter.

Er du følger eller fan?

Der er stor forskel på at følge nogen og være fan af nogen. Det er ofte i scenarier, hvor en person eller et brand bliver hængt ud i medierne, at det ses, om vedkommende har fans eller følgere. Her ser man ofte, at et helt community af fans, pludseligt dukker op og forsvarer den de er fan af. De kender dem sjældent personligt, men har en holdning til hvem de er, og vil gå rigtigt langt for at vedkommende føler sig beskyttet. Netop derfor, har en influent også en stor værdi for virksomhederne. En influent er typisk en kendt person, med et stort antal fans, som aktivt følger influentens liv. Der findes også mikro-influenter, med et begrænset antal fans, som til gengæld er meget engagerede.

En influent er ofte et brand i sig selv, og influenterne ved godt hvilken effekt de kan have på salget hos en virksomhed. Derfor har priserne for et enkelt opslag af en influent sjældent en øvre grænse. Prøv bare at sætte et par Jack&Jones jeans på Beyonce, og se hvad der sker.

Det handler typisk om at finde en influent, med stor troværdighed i forhold til produktet. Det kunne fx være specialtandlægen som understreger, at et givent produkt kan gøre dine tænder hvide, uden de bliver skadet. Det stoler vi på, og det har en positiv effekt på salget. Netop derfor er influenter blevet populære at bruge, da man gennem dem når ud til sin målgruppe på en anden måde end tidligere.