Online markedsføring og søgemaskineoptimering – bedre kendt som SEO - er med til at øge en virksomheds synlighed på internettet. SEO er en gratis, men meget tidskrævende løsning modsat Google AdWords, som koster penge.

SEO handler kort fortalt om at komme på side 1 på Google, når en potentiel kunde søger på et af de produkter eller tjenester, man udbyder således ens website har stor synlighed hos dem der søger. Dette gøres ved konstant at holde din website relevant og optimeret, således din tekst på dit website matcher det kunderne søger på, fx er der nogle der søger ’online markedsføring’ og andre ’digital markedsføring’, selvom det er det samme.

Joachim I. Hansen arbejder som SEO-specialist i Dansk Supermarked, og han ser SEO som et vigtigt parameter i kampen om kunderne. Joachim har altid 2 målgrupper: Google og brugerne/kunderne. Joachim ser Google som målgruppe, da de i bund og grund bestemmer hvilket indhold der er vigtigst og som får den højeste placering på Google. Google går nemlig op i relevans, brugeroplevelse, platform og tillid. Sådan har det været de sidste mange år.

For mange år siden kunne man godt slippe afsted med at lave en dårlig tekst på ens site, bare man brugte ordet “bærbar computer” 400 gange i den tekst, så forstod Google at man var relevant. Sådan er det ikke mere. Google er her, og kan kun være her, fordi Google er eminente til at skabe gode brugeroplevelser. Så hvis det ikke virker for kunderne, så virker det heller ikke for Google.
Joachim I. Hansen
SEO-specialist i Dansk Supermarked

Så det er vigtigt at have fokus på begge målgrupper, da man ikke kommer langt ved kun at fokusere på den ene. Ifølge Joachim, så bruger alle ordet ”relevans”, men det er svært at skabe konsensus om hvad der er relevant, hvornår det er relevant og for hvem. ”Det handler ikke kun om at skabe unikt indhold, det handler også om at skabe godt indhold” siger Joachim.

Men SEO giver også indsigt, en indsigt som gør det muligt at bygge en struktur på hjemmesiden af sites, som giver mening. I Bilka har man bl.a. lanceret projektet ”fester og gæster”, hvor man havde et ønske om at lave et stort inspirationsunivers om forskellige fester såsom konfirmationer, fødselsdage osv. Inden man laver en stor plan for indholdet på sådan en side, så mener Joachim det er vigtigt, at man ser nærmere på søgeadfærden hos forbrugerne. Google giver nemlig Joachim adgang til at se, hvordan og ikke mindst hvornår, folk søger på eksempelvis konfirmation på Google, da begge dele er vigtigt i forhold til eksempelvis indkøb og planlægning af kampagner. Han kan se om de søger på konfirmationsgaver, ideer til bordkort, taler eller noget helt fjerde, og den data har stor værdi i andre dele af forretningen.

Både nu og i fremtiden fokuserer Dansk Supermarked på at gøre alle sites skarpe på mobile, som vil sige at Dansk Supermarkeds sites tilpasses mobile enheder (smartphones, tablets mv.), da det er her flest kunder søger på Google. Derudover kigger Joachim også på intentionerne bag brugernes søgeord på Google.

Det er meget stort, og det skyldes at Google med det de kalder RankBrain, begynder at bruge mere kunstig intelligens. Det gør at man kan se, at forskellige søgninger faktisk giver det samme resultat. Så hvis I søger på ’bedste restauranter i Aarhus’, ’top 10 restauranter i Aarhus’ osv., det vil typisk give de samme resultater. Det skyldes at Google er begyndt at lure, at det kan godt være det er forskellige søgninger og forskellige ord, men det der ligger bag søgningerne, det er det samme - i dette tilfælde, de bedste restauranter i Aarhus, ergo er der også kun ét resultat.
Joachim I. Hansen
SEO-specialist i Dansk Supermarked

Så hvis man kan lave sin hjemmeside og sites baseret og optimeret efter søgeintentioner, så er man godt klædt på ifølge Joachim, og så imødekommer man også tendensen vedr. voicesearch, hvor man søger ved hjælp af tale frem for skrift på Google.