Der findes godt 600 mærkningsordninger i Danmark, men ikke alle er lige gode. Lær at finde rundt i mærkningsjunglen og få konkrete eksempler på hvordan virksomheder i forskellige brancher arbejder med og implementerer mærkningsordninger.

Bæredygtighed kan være svært at navigere rundt i. Derfor vinder mærkningsordninger frem både hos forbrugere og virksomheder. At arbejde med mærkningsordninger kan være ressourcekrævende. Derfor stiller workshoppen skarpt på hvordan virksomheder øger sin markedsværdi gennem kloge valg af mærkningsordninger.

Når virksomheden har valgt og implementeret specifikke mærkningsordninger, kan den bruge dem i sin markedsføring. For at undgå greenwashing er det helt essentielt at kende mærkerne og deres fokusområder. Derfor stiller workshoppen også skarpt på hvordan forskellige mærkningsordninger kan og ikke kan bruges i kommunikation.   

Sporbarhed og “cradle-to-cradle”

Sporbarhed er helt essentielt i arbejdet med de mere seriøse mærkningsordninger. Det er selve kernen i at spore alle processer fra råmaterialet til produktion, til forbrug og derefter bortskaffelse. Det er forudsætningen for at kunne opnå bl.a. mærkningsordningen “cradle to cradle”.  

Sporbarhed er også vigtigt for de virksomheder, der ikke arbejder med mærkningsordninger, da samarbejdspartnere og kunder i højere grad efterspørger gennemsigtighed og bæredygtige værdikæder.  

Agenda

  • Velkommen
  • Øvelse om mærkningsordninger
  • Betydningen af certificeringer og mærkningsordninger hos Nemlig.com
    Jakob Zeuthen, bæredygtighedschef hos Nemlig.com
  • Pause
  • Hvornår er mærkningsordninger løsningen og hvordan vælger virksomhederne de rigtige?
    Jakob Zeuthen, medforfatter til bogen “Mærk din forretning”
  • Øvelse: Lav en mærkningsordningsstrategi for en case virksomhed
  • Frokost
  • Validitet og sporbarhed
    Rasmus Kelman Burgdorf, bæredygtighedskonsulent, Viden om Data
  • Præsentation af mikrolæringsressourcer
  • Pause
  • Gode råd om brugen af mærkningsordninger i markedsføringen
    Pia Rasmussen Bødker, bæredygtighedskonsulent, Videncenter for Digital Handel
  • Afrunding og feedback

Hvor og hvornår?

Workshoppen foregår i Odense d. 14. august kl. 9.00-15.30.

Hvem er workshoppen særligt relevant for?

Workshoppen er primært tiltænkt AMU-undervisere, men er også åben for undervisere fra grund- og hovedforløb på erhvervsskolerne.

Workshoppen er særligt relevant for dig, der underviser på følgende AMU kurser:

    • Introduktion til bæredygtig omstilling (49785)
    • Bæredygtigt indkøb (49683)
    • Bæredygtige mærkningsordninger i detailhandlen (48778)
    • Konceptstyring med fokus på bæredygtighed (20836)
    • Bæredygtighed og miljø ved afvikling af events (49891)
Pia R. Bødker

Har du spørgsmål?

Pia R. Bødker
Bæredygtighedskonsulent


Webinaret afholdes af Videncenter for Digital Handel og Viden om Data og er en del af en række af webinarer og workshops til AMU. Formålet er at sikre ny viden om den grønne omstilling og bæredygtighed til AMU-undervisere og det er gratis at deltage.