Målgruppe

EUD GF1

Fagområde

Grundfag / Generelt for alle fagområder

Varighed

5 timer 15 minutter

Uddannelse

Detailhandel med specialer

Handelsuddannelse med specialer

Kontor med specialer

Vis mere
Digital Handel

I dette forløb arbejder eleverne med udgangspunkt i kommercielle og elektroniske nyhedsbreve med sprog og argumentation i form af bl.a. semantiske kæder og Toulmins argumentationsmodel.

Beskrivelse

Eleverne arbejder med følgende:
-Semantiske kæder i nyhedsbreve fra Davidsen, Uno-Living og SEAS.
-Toulmins argumentationsmodel med påstand, belæg og hjemmel med udgangspunkt i nyhedsbrev fra SEAS.
-Udarbejdelse af nyhedsbrev for Fætter BR med brug af modeller fra modulet.

Læringsmål

  • Redegøre for hvordan semantiske kæder anvendes i nyhedsbreve til at skabe en vinkel.
  • Redegøre for Toulmins basale kommunikationsmodel.
  • Redegøre for sammenhænget mellem semantiske kæder, vinkler og argumenter.
  • Analysere argumentationen i et nyhedsbrev ved hjælp af Toulmins basale argumentationsmodel
  • Analysere sproget ved hjælp af semantiske kæder og dets effekt på budskabet i nyhedsbrevet.
  • Diskutere effekten af den sproglige bevidsthed skabt gennem semantiske kæder, vinkler og argumenter.

Materialet er blevet downloadet af 23 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.