Sprog og argumentation i nyhedsbreve – Dansk C

Målgruppe

EUD GF1

Fag / Emner

Grundfag (Dansk, matematik, sprog)

Varighed

5 timer 15 minutter

Fagområde

Detailhandel med specialer, Handelsuddannelse med specialer, Kontor med specialer

Digital Handel

I dette forløb arbejder eleverne med udgangspunkt i kommercielle og elektroniske nyhedsbreve med sprog og argumentation i form af bl.a. semantiske kæder og Toulmins argumentationsmodel.

Dette forløb er blevet downloadet af 2 brugere.

Læringsmål

  • Redegøre for hvordan semantiske kæder anvendes i nyhedsbreve til at skabe en vinkel.
  • Redegøre for Toulmins basale kommunikationsmodel.
  • Redegøre for sammenhænget mellem semantiske kæder, vinkler og argumenter.
  • Analysere argumentationen i et nyhedsbrev ved hjælp af Toulmins basale argumentationsmodel
  • Analysere sproget ved hjælp af semantiske kæder og dets effekt på budskabet i nyhedsbrevet.
  • Diskutere effekten af den sproglige bevidsthed skabt gennem semantiske kæder, vinkler og argumenter.

Beskrivelse

Eleverne arbejder med følgende:
-Semantiske kæder i nyhedsbreve fra Davidsen, Uno-Living og SEAS.
-Toulmins argumentationsmodel med påstand, belæg og hjemmel med udgangspunkt i nyhedsbrev fra SEAS.
-Udarbejdelse af nyhedsbrev for Fætter BR med brug af modeller fra modulet.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.