Liveshopping i Afsætning C
Målgruppe
EUD GF2
Fagområde
Kontor, Handel og Forretningsservice
Varighed
3 timer
Uddannelse
Detailhandel med specialer
Liveshopping er i dag en afsætningskanal som mange detail-virksomheder benytter til B2C salg, og som mange elever selv har prøvet som kunder - ikke mindst under corona-nedlukningerne.
Mange butikker har i dag specifikt ansatte til at varetage liveshoppingdelen for virksomheden som liveshopping-manager, og det er både store virksomheder som Matas og Bestseller, der benytter sig af liveshopping, samt mindre butikker.
I dette forløb arbejder eleverne med liveshopping ud fra en afsætningsvinkel.
Der lægges op til tværfagligt arbejde med Erhvervsinformatik C, Dansk C og USF.
Beskrivelse
I dette forløb på 3 timer arbejder eleverne med Liveshopping ud fra begreberne:
• segmentering
• købsmotiver
• personaer.
Forløbet kan lægge op til efterfølgende tværfagligt samarbejde med følgende fag:
• Dansk (AIDA modellen)
• Erhvervsinformatik (databaser, arkitektur, konsekvensvurdering)
• VØ (Bruttoavance, DB, faste omkostninger, arbejdsløn, før/under/efter, vareforbrug)
Læringsmål
- Anvende metoder til at beskrive købsadfærd og trends i forhold til et konkret produkt eller virksomhed
- Anvende viden om en virksomheds målgruppe til at udarbejde marketingmix (online/offline) for et konkret produkt eller virksomhed
- Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) markedet
- Segmenteringskriterier (online/offline) på B2C-markedet (demografi, adfærd og livsstil)
- Livsstilsmodeller
- Købsadfærd på B2C-markedet (købemotiver)