3 sjove eksempler på, hvad data kan

Data er det nye guld! Men hvad betyder det egentlig? Hvornår drukner vi i data og hvornår skaber det mere omsætning? Læs 3 eksempler på brug af data her og find 3 datasæt du selv kan øve dig på.

#1: Hvis det regner, falder konverteringsraten

Cyklistforbundet afvikler årligt en kampagne, der skal få flere til at lade bilen stå – den hedder “Vi cykler til arbejde”. Efter endt kampagne, satte Cyklistforbundet sig ned og kiggede på deres marketing-kanaler og resultater.

Data fra 58.602 deltagere, der på 31 dage cyklede 10,4 mio. km, eller 268 gange rundt om jorden, kom under luppen, og det gav nogle interessante indsigter.

“Hvis der blev sendt nyhedsbreve ud, når vejret var rigtig dårligt udenfor, kunne det aflæses i mængden af tilmeldinger på dagen.”

Dvs. når det fx regnede, var der færre, der var tilbøjelige til at gå med på ideen om at tage cyklen i stedet for bilen.

Derudover lærte Cyklistforbundet en masse om bl.a. retargeting og effekten af Facebook-annoncer. Men fremadrettet bliver vejret også taget med som et data-parameter, før der sendes kampagner ud. Læs hele historien her.


#2 Lille målgruppe, stor omsætning

En stor nyhedsbrevsliste er attraktiv og giver mulighed for at ramme flere potentielle købere. Men hvad hvis du ved hjælp af data kan personalisere så meget, at selv en lille målgruppe kan sende omsætningen i vejret?

Virksomheden Jysk Vin indsamler information om, hvilke typer af vine, du kan lide (ift. hvad du klikker på og køber) og så segmenterer de benhårdt i deres nyhedsmails:

Fx havde de en dyr Chatneauneuf de Pape vin til kr. 1.850 kr. til salg. 

De valgte et meget lille segment af deres samlede mailliste, som de vidste tidligere havde købt samme type vin og i samme prisklasse.

På den måde ramte de en åbningsrate på 49%.

Og de fik udsolgt på under én time.

Kunne de ikke bare have sendt tilbuddet til hele listen? 

Jo, men så ville de højst sandsynligt skræmme nogle kunder væk (“En vin til 1.850 kr! I kender mig slet ikke som kunde”) og de ville blive mindre relevante for deres resterende målgruppe.

Små justeringer i dine nyhedsmails kan også have stor effekt: Jysk Vin har testet at skrive kundens navn i nyhedsbrevets titel og fik disse resultater på åbningsrate og klikrate:

  • Uden navn: 34% åben og 10% klik
  • Med navn: 45% åben og 14% klik

Så det, at dit navn står på nyhedsbrevet gør dig ikke bare mere tilbøjelig til at åbne, men også til efterfølgende at klikke i nyhedsbrevet. 


#3 Kan data forudsige adfærd?

Vi ved godt, at der bliver opsamlet historisk data på os: Hvad har vi søgt på? Hvor har vi shoppet? Hvad har vi “liket”? Men hvad nu, hvis data også kan forudsige vores adfærd?

 Syddansk Erhvervsskole har de brugt data til at forudsige, hvor mange af deres elever, der er i risikogruppen for at droppe ud, og hvem risikoen er størst hos. Før fik skolen først indsigt i frafaldne elever, når det var for sent, men ved at sammenholde elevernes adfærd med store mængder historiske data, kan skolen nu forudse nye elever, som er i overhængende fare for at falde fra og handle på det.

“Løsningen har vist sig, at være uhyre effektiv for os,” siger Jonas Skovgaard Rasmussen, afdelingsleder på Syddansk Erhvervsskole.

Læs casen om Syddansk Erhvervsskole her.

Kan du forudsige, hvornår dine kunder bliver gravide?

I den mere kuriøse og tvivlsomme ende er der historien om Target, der efter sigende skulle have brugt big data til at forudsige, hvornår kunder var gravide. Historien går på, at en gravid teenagepige skulle have modtaget reklamer for babyting og at hendes endnu uvidende far var blevet rasende over at modtage denne form for reklame til så ung en person. Sandt eller falsk? Læs selv argumentet imod her.


3 datasæt du selv kan lege med

#1 Hvilke detailbrancher vækster?

dette interaktive detailbarometer fra Dansk Erhverv, kan du vælge at sortere på branche, antal ansatte, omsætning, forbrugertillid mm. Fx har branchen “Internethandel” haft en beskæftigelsesvækst på 63% siden 2015.

#2 Hvad søger danskerne på i Google?

Hvordan har søgningen på “Bitz” udviklet sig gennem de sidste 3 måneder? Eller hvad trender mest: Adidas eller Nike sneakers. Brug Google Trends gratis og find nye trends og relaterede søgetermer.

#3 Hvilke sociale medier er mest populære i Danmark?

Er Podcasts i fremgang? Hvor mange danskere er på TikTok? Og ser vi mest på YouTube eller Netflix. Kulturministeriets rapport om medieudviklingen kan findes her.


Få ideer til at inddrage data i din undervisning – onsdag d. 29. september

I morgen onsdag d. 29. september afholder vi vores andet online AHEAD21 seminar – det handler om data! Seminaret er målrettet undervisere, som gerne vil tage dataperspektiver med i undervisningen.

Har du spørgsmål?

Janne Gaye4171 5706jga@digitalhandel.dk

Skriv en kommentar