Hør hvordan Christina fra U/NORD har brugt EcomTrainer

Skal du vide noget om Google Ads eller SEO for at kunne bruge den nye læringsplatform EcomTrainer? Hvilke fag kan man bruge EcomTrainer til? Hvad siger eleverne til at bruge EcomTrainer? Læs her, hvordan Christina fra U/NORD har brugt EcomTrainer i sin undervisning.

Christina fra U/NORD har undervist 90 elever med EcomTrainer

Christina Wiinblad Spangenberg er til daglig hovedforløbsunderviser på U/NORD og underviser både på hovedforløb i handel og hovedforløb i digital handel. Hun har brugt EcomTrainer i sin undervisning til 3 hold af elever og vi har spurgt hende om hendes erfaringer.

Spørgsmål: Hvordan har du brugt EcomTrainer i din undervisning?

“Her i foråret skulle jeg afvikle undervisning i digital markedsføring for et hold handelselever. Jeg opdaterer hvert år mit materiale, fordi jeg ved, at der er sket meget nyt inden for området. Og jeg var ved at blive desperat, for jeg ved virkelig ikke noget om Google Ads eller SEO. Her var EcomTrainer helt perfekt.”

Spørgsmål: Hvordan har du forberedt dig før du gik i gang?

“Jeg gik ind og kiggede på det og så tænkte jeg bare: “Wow, det er godt nok så forståeligt og meget pædagogisk lavet.” Jeg kiggede på, hvilke værktøjer der var og så kiggede jeg på, i hvilke fag jeg kunne bruge værktøjerne. Normalt skal jeg bruge flere dage på at opdatere mit materiale og jeg er stadig i tvivl om det er godt nok. EcomTrainer er lige til at gå til og krævede mindre forberedelse og jeg sparede sindssygt meget tid – jeg brugte måske samlet en halv dag på forberedelse  til at kunne bruge værktøjerne i EcomTrainer i undervisningen.”

 

 

Spørgsmål: Hvordan satte du eleverne i gang på EcomTrainer?

“Jeg viste dem platformen, hvor de skulle gå hen og hvilke opgaver de skulle løse og så gik de ellers i gang. Eleverne sad hjemme hver for sig, og der var afsat en hel dag til at arbejde med de udvalgte værktøjer. Jeg hørte ikke fra dem, de fandt selv rundt i systemet og løste opgaverne uden yderligere vejledning fra mig. Hvis det var klasseundervisning, så ville jeg have taget nogle diskussioner undervejs, for det lægger materialet også op til.”

Spørgsmål: Hvad siger eleverne?

“Nu har jeg haft 3 hold og ca. 90 elever igennem og de synes det er en rigtig god måde at lære på. De kan se videoerne, som er meget pædagogiske og så kan de læse teksten. De elsker det, de synes det er fedt at arbejde med. Det giver også en variation ind i undervisningen. Læringsudbyttet har været højt.”

 

 

Spørgsmål: Hvem kan få gavn af at bruge EcomTrainer ifølge dig?

“Alle undervisere der underviser i noget, der har med salg og markedsføring at gøre – både hvis det er B2B, detail og grundforløb – så er det jo helt oplagt. Du kan jo ikke undervise i afsætning eller markedsføring uden at komme ind på Facebook eller Google, så jeg vil mene, at disse værktøjer kan bruges i rigtig mange sammenhænge på både grund- og hovedforløb.”

Spørgsmål: Hvad er dit bedste råd til andre undervisere?

“Kom i gang – det er simpelthen så let. Det er fantastisk brugbart for både elever og underviser.”

Vil du også i gang med EcomTrainer i din undervisning?

Hvordan kan du komme i gang? Du kan allerede nu gå ind på EcomTrainer.dk og få adgang med dit UNI-login, hvis din institution har den nødvendige adgang og en databehandleraftale (se liste over skoler med adgang nedenfor). Hvis din skole har adgang, så har du og dine elever også automatisk adgang.

Vil du gerne have en intro til læringsplatformen? Så tilmeld dig vores næste online tour – du kan finde det under kommende arrangementer her.

Om EcomTrainer

EcomTrainer er en online læringsplatform, der gør det muligt for elever og undervisere fra erhvervsskolerne at få hands-on erfaring med online værktøjer som f.eks. Facebook Ads, emailsystemer og Google Ads. Som en del af regeringens ”Vækstplan for handel og logistik” blev der i 2020 givet 2 mio. kr. til Videncenter for Digital Handel i støtte til at udvikle et digitalt læringsværktøj til de merkantile erhvervsuddannelser. EcomTrainer skal styrke erhvervsskoleelevernes kompetencer inden for digitalt salg og markedsføring. Det er gratis for alle undervisere og elever på erhvervsskolerne at bruge EcomTrainer.

Hvad er EcomTrainer – se info-video her

Ofte stillede spørgsmål

EcomTrainer er gratis at bruge for alle undervisere og elever på erhvervsskolerne. Både elever på grund- og hovedforløb kan med fordel benytte EcomTrainer.

Man logger på med sit Unilogin og alt afhængig af, om du er elev eller underviser får du så adgang til hhv. elev-siden og underviser-siden. På underviser-siden er der adgang til bl.a. lærervejledninger, facitlister og til at se elevernes resultater.

For at kunne benytte EcomTrainer, skal din institution have den nødvendige adgang og en databehandleraftale. På listen her kan du se skoler, der allerede har adgang:

  • Aalborg Handelsskole
  • Aarhus Business College
  • Business College Syd
  • EUC Nordvestsjælland
  • Herningsholm
  • Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
  • IBC
  • Learnmark
  • Mercantec
  • Niels Brock
  • NEXT
  • Roskilde handelsskole
  • Skive College
  • Svendborg Erhvervsskoler og Gymnasier
  • Tietgen
  • Tradium
  • UC Holstebro
  • Unord
  • Videndjurs
  • ZBC

Hvis din skole ikke er på listen, men du ønsker adgang, så skal du kontakte Flemming Jessen på flmj@digitalhandel.dk

Materialet er udviklet til både grundforløbselever, elever på studieåret og hovedforløbselever. Opgaver tilknyttet værktøjerne ligger i 2 udgaver. En med en fiktiv virksomhed, der med fordel kan benyttes af elever på grundforløb/studieåret og en hvor der skal tages udgangspunkt i egen praktikvirksomhed, som elever på hovedforløb kan arbejde med.

Hvis du som underviser vil se, om din klasse tidligere har arbejdet med et forløb, kan du gøre det under menupunktet Elever.

EcomTrainer er organiseret omkring træning af og arbejde med specifikke digitale værktøjer. Der er knyttet læringsmål til arbejdet med alle værktøjer, men ingen faglige mål eller målpinde.

Der er dog en lang række af fag, som værktøjerne naturligt kan inddrages i, og som knytter fint an mod fagenes mål.

Under menupunktet ”Start her” findes en oversigt over nogle af de fag, der med fordel kan trække værktøjerne ind i undervisningen.

  • Facebook Ads
  • Google Ads
  • YouTube Ads
  • Dandomain webshop
  • Mailchimp (nyhedsbreve)
  • Trustpilot
  • Canva (grafisk design)
  • LinkedIn Ads
  • Ubersuggest (SEO)
  • Hotjar (Hjemmesideoptimering)
  • Woomio (Influencer marketing)

Har du spørgsmål?

Flemming Jessen Konsulent 2541 3611

Skriv en kommentar