Som en del af regeringens ”Vækstplan for handel og logistik” blev der i 2020 givet 2 mio. kr. til Videncenter for Digital Handel i støtte til at udvikle et digitalt læringsværktøj til de merkantile erhvervsuddannelser. Videncenteret kan nu efter et års arbejde lancere en ny online platform, EcomTrainer, der skal styrke erhvervsskoleelevernes kompetencer inden for digitalt salg og markedsføring. EcomTrainer bliver tilgængelig for alle landets erhvervsskoler fra d. 9. marts 2021.

Et digitalt værksted, der skal styrke hands-on læring

Hvor eksempelvis tømrer- og mekanikerelever har et værksted at øve sig i, så skal den nye digitale læringsplatform bidrage til, at elever på handels- og detailuddannelserne kan træne kompetencer i digitalt salg og markedsføring. ”Med bevillingen fra vækstplanen har vi skabt et ”online værksted”, hvor elever og undervisere kan træne nogle af de mest relevante værktøjer, som danske virksomheder bruger til digital handel,” siger Lars Henrik Larsen, chef for Videncenter for Digital Handel.

I det nye ”digitale værksted” kan alle landets erhvervsskoleelever få adgang til at øve sig i at lave bl.a. Facebook-annoncer, Google Ads-kampagner, nyhedsbreve, webshops og søgemaskineoptimering (SEO). Det er værktøjer, som normalt kan være svære at undervise i, dels fordi teknologien hele tiden udvikler sig, og dels fordi systemerne ofte kræver rigtige virksomhedskontoer og annoncekroner for at teste det. Med EcomTrainer får eleverne mulighed for at træne værktøjerne i en række simuleringer, og dermed få praktisk erfaring i et sikkert, men realistisk miljø.

Dansk Erhverv hilser platformen velkommen

Niels Ralund, e-handelsdirektør i brancheorganisationen Dansk Erhverv hilser værktøjet velkommen: ”Viden inden for digital handel bliver opdateret stort set hver dag. Hvordan skal man som underviser kunne holde sig opdateret? Vi er nødt til at gå vejen med de her digitale læringsværktøjer,” siger han og uddyber: ”Jeg så nogle rigtig gode takter i EcomTrainer og det er rigtig godt, at man med disse værktøjer på egen hånd kan dygtiggøre sig, så man kan gå ud og blive en værdifuld medarbejder som elev tidligt i sin karriere”.

Corona har sat turbo på omstillingen til at handle online, og Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser en rekordomsætning på nettet i 2020. Nye forbrugere er kommet til i 2020, og tendensen ser ud til at fortsætte i 2021, hvor hver fjerde forbruger forventer at handle mere online end i 2020 (Kilde: Dansk Erhverv).

”Der er ikke nogen tvivl om, at evnen til at kunne sælge og markedsføre sig digitalt er en efterspurgt kompetence nu og i fremtiden. Med denne læringsplatform bliver der udfyldt et hul i uddannelserne, og vi håber, at det vil være med til at styrke de merkantile erhvervsuddannelser samlet set,” siger Lars Henrik Larsen.

Den digitale udvikling stiller nye krav til uddannelserne

Flere undervisere og elever har allerede været i gang med at prøve værktøjet af, og det tyder allerede nu på, at EcomTrainer opfylder et behov: ”I takt med den digitale udvikling er det blevet meget mere komplekst for eleverne at forstå digital markedsføring, og det stiller nye krav til undervisningen og os som undervisere,” siger Birgitte Holm, som til daglig er fagkonsulent i merkantile fag og merkantile erhvervsuddannelser i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Børne- og Undervisningsministeriet samt underviser på Tradium. ”Med et værktøj som EcomTrainer kan vi undervisere skabe aktiv læring, hvor eleverne lærer disciplinen digital markedsføring “hands on”. Eleverne træffer valg i forhold til fx virksomheders opslag på et socialt medie og får efterfølgende muligheden for at se og følge konsekvenserne af deres valg i stedet for blot læse om det,” siger hun.

EcomTrainer er klar til brug i marts 2021, hvor alle undervisere og elever på erhvervsskolerne kan få adgang. Det er målet, at der løbende skal tilføjes nye værktøjer, og at de eksisterende både skal opdateres, så elevernes læring er så tæt på virkeligheden som muligt, men også at der tilføjes flere differentierede niveauer.

Om EcomTrainer

EcomTrainer er en online læringsplatform for erhvervsskolerne, der gør det muligt for eleverne at få hands-on erfaring med online værktøjer som f.eks. Facebook Ads, emailsystemer og Google Ads. Det er gratis at bruge for alle undervisere og elever på erhvervsskolerne. Udover værktøjer til simulering, findes der i EcomTrainer en lang række lærervejledninger til at understøtte undervisningen.

Lancering sker i marts 2021, hvorefter alle skoler kan få adgang på ecomtrainer.dk.

EcomTrainer er udviklet af Videncenter for Digital Handel med støtte fra regeringens ”Vækstplan for handel og logistik” fra januar 2020 og i samarbejde med undervisere fra erhvervsskolerne.

Om Videncenter for Digital Handel

Videncenter for Digital Handel er et nationalt videncenter med det formål at gøre alle elever på erhvervsuddannelserne dygtige til at håndtere udviklingen inden for digital handel og matche de aktuelle kompetencer, som virksomhederne efterspørger. Dette gøres gennem udvikling af undervisningsmateriale, afholdelse af workshops, kurser, webinarer og meget mere.

Janne Gaye

Har du spørgsmål?

Janne Gaye
Kommunikationsansvarlig