Du bruger dem højst sandsynligt hver dag: Google, Facebook, Apple og måske LinkedIn. At bevæge sig rundt på nettet efterlader spor i form af data, som de digitale platforme opsamler og bruger til... ja, hvad egentlig? Det kan du blive lidt klogere på i denne video med Sebastian Barfort fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Dagens ekspert: Sebastian Barfort, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Sebastian Barfort har en PhD i økonomi og har tidligere været forsker ved Københavns Universitet og London School of Economics. Han arbejder til dagligt i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor han sidder i Center for Digitale Platforme.

5 hovedpunkter fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også bedt revisions- og konsulentvirksomheden PwC om at kortlægge, hvilke data der indsamles om danske brugere på fem af danskernes foretrukne digitale platforme: Google Search, Facebook.com, LinkedIn, Apple App Store og Amazon.de.

Nedenstående hovedpunkter er taget fra artiklen: “Digitale platformes indsamling af brugerdata”, som blev udgivet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i oktober 2020.

  1. Der indsamles betydelige mængder data på alle fem platforme i forbindelse med brug af platformene: Det inkluderer fx. kommentarer, billeder, beskeder, chats, mails, likes, mv. Mange brugere deler bl.a. information om deres alder, køn og netværk af venner og familie med platforme som Facebook, ligesom de ’liker’ virksomheder, organisationer, artikler, mv.
  2. Flere platforme indsamler løbende data om brugeren, også når vedkommende ikke benytter platformen og i den fysiske verden: Det er ifølge undersøgelsen primært Google og Facebook, der indsamler data når man ikke bruger platformen.
  3. Platformene indsamler data om brugernes adfærd uden for platformen via såkaldte tredjepartscookies og loginfunktionaliteter: Når en bruger benytter en af platformenes loginfunktionaliteter på en anden applikation, fx bruger sin Facebook profil til at logge ind på en bestillingsplatform, sendes information om brugerens adfærd på bestillingsplatformen tilbage til den platform, der stiller loginfunktionaliteten til rådighed.
  4. Nogle platforme indsamler data om brugerens adfærd via styresystemer og browsere: Det gælder fx Googles Chrome browser og Android styresystem. Det giver mulighed for at følge brugernes adfærd selv når de skifter mellem deres telefon, computer og tablet, eller benytter forskellige browsere og mange forskellige applikationer.
  5. Det kan være svært at forstå, hvordan brugernes data benyttes og deles med andre: Den digitale platform LinkedIn, der ejes af Microsoft, beskriver fx, at de udveksler data med Microsoft, men det har ikke været muligt for PwC at kortlægge præcis hvilke data, der deles og hvordan Microsoft anvender disse oplysninger.

Det tager længere tid end at læse grundloven…

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse inkluderer også et kig på brugerbetingelser og hvorvidt de er forståelige for brugerne.

Og ifølge rapporten vil de fleste populære platformes betingelser kræve mere end 15 minutters (koncentreret!) læsning og dette sikrer ikke nødvendigvis forståelse hos brugeren, da det er formuleret i et svært juridisk sprog.

I flere tilfælde tager det længere tid at læse brugerbetingelserne end at læse Grundloven – se figur nedenfor.

 

Tjek selv: Hvor mange virksomheder deler data om dig med Facebook?

Du behøver ikke være aktiv på Facebook eller at have app’en åben, for at tech-giganten kan indsamle data på dig. I 2020 lancerede Facebook en ny funktion, som skal give brugerne lidt mere indsigt i- og kontrol med den data, der bliver opsamlet.

Vi har lavet en guide til denne funktion, så du kan se, hvor mange virksomheder, der sender information til Facebook om dig.

Nyt webinar d. 11. marts

D. 11. marts har vi et nyt webinar om data – denne gang om, hvilke muligheder virksomheder har for opsamling af data i 2021.

Janne Gaye

Har du spørgsmål?

Janne Gaye