Du behøver ikke være aktiv på Facebook eller at have app'en åben, for at tech-giganten kan indsamle data på dig. I 2020 lancerede Facebook en ny funktion, som skal give brugerne lidt mere indsigt i- og kontrol med den data, der bliver opsamlet.

Da Cambridge Analytica-skandalen var på sit højeste, lovede Mark Zuckerberg at arbejde for mere data-kontrol til brugerne, herunder bl.a. at lave en funktion, så brugerne kunne “slette deres historik”. I 2020 blev en ny funktion så lanceret, som bliver kaldt: “Aktivitet udenfor Facebook”.

Hvad er “Aktivitet udenfor Facebook”?

“Aktivitet udenfor Facebok” er en betegnelse for den data Facebook modtager fra virksomheder og beskrives af Facebook, som “…en oversigt over aktivitet, som virksomheder og organisationer deler med os om dine interaktioner, såsom når du bruger deres apps eller websites. De bruger vores værktøjer til virksomheder, såsom Facebook-login eller Facebook-pixel, til at dele disse oplysninger med os.”

Kort sagt betyder det, at Facebook modtager en hel masse information om din adfærd på nettet og på din telefon, selvom du ikke aktivt har Facebook åben, har tjekket ind på Facebook eller på anden måde selv har aktiveret Facebook.

Disse oplysninger kan så bruges af Facebook til, med Facebooks egne ord, at:

  • “Vise dig annoncer, som du kunne være interesseret i, hvor du præsenteres for nye produkter og tjenester. Du kunne f.eks. se annoncer for hoteltilbud, hvis du går ind på rejsesider.
  • Give dig en mere personlig oplevelse ved at foreslå noget, du kunne være interesseret i, såsom begivenheder du kunne tænke dig at deltage i. For eksempel kunne du se begivenheder med relation til fitnesslektioner, hvis du lige har købt sportstøj.”

Test: Hvor mange virksomheder deler data om dig med Facebook?

Så hvor mange virksomheder sender information til Facebook om dig?
Gå ind på din Facebook profil og følg guiden nedenfor for at få en liste frem med virksomheder:
  1. Tryk på pilen øverst til højre på Facebook, som indeholder en drop-down menu.
  2. Rul ned, og tryk på Indstillinger og privatlivsindstillinger.
  3. Tryk på Indstillinger.
  4. Nu kommer der en menu frem til venstre – klik på Dine Facebook-oplysninger.
  5. Her kan du få et overblik over de oplysninger Facebook har på dig. Klik på Aktivitet uden for Facebook. 
  6. Her kommer der en række logoer op fra virksomheder, som deler oplysninger om dig med Facebook – klik på logoerne for at få adgang til listen.
  7. Du vil blive bedt om at indtaste dit Facebook password igen for at kunne få adgang. Indtast det og klik så igen på logoerne.

Afhængig af hvor aktiv du er på nettet, så vil du nu se en lang liste med virksomheder. Det er ikke ensbetydende med, at du derfor har set annoncer for disse virksomheder på Facebook, men det betyder, at de har delt oplysninger om dig med Facebook om din aktivitet på deres site.

NOTE: Ordlyd og specifikke indstillinger på Facebook ændrer sig jævnligt, så hvis du opdager en fejl i denne guide, så kontakt os gerne på jga@digitalhandel.dk

For eller imod tracking?

Når Google, Facebook og andre store platforme tilbyder deres services gratis, så er det fordi, at de kan tjene penge på andre måder – bl.a. ved at indsamle og sælge data. Facebooks Chief Operations Officer, Sheryl Sandberg har ifølge Forbes sagt at: “…if users want to stop my company from making money off their personal data, they might have to pay for the privilege.”

Altså er der potentielt set mange services, som du ville skulle betale for, hvis du ikke længere vil “betale” med data.

Hvor meget ville du være f.eks. villig til at betale for at være på Facebook og Instagram eller for at bruge Googles søgemaskine?

Data handler også om “convenience” og relevans for dig som forbruger. I videoen fra Handlerummet nedenfor forklarer Frederik Kulager, tech-journalist på Zetland, om hvordan cookies og data f.eks. bruges til at vise dig mere relevante annoncer.

Når du har set videoen kan du så overveje: Vil du vælge at slå fremtidig aktivitet fra på Facebook eller ej? Og hvorfor?

 

Hvad kan du gøre på Facebook?

På Facebook kan du vælge at rydde din historik og/eller at administrere fremtidig aktivitet, hvilket betyder at du kan vælge fremadrettet at Din aktivitetshitorik vil ikke være tilknyttet din konto længere”.

Dette betyder dog ikke, at Facebook ikke modtager informationer fra virksomhederne: 

  • Vi vil stadig modtage aktivitet fra de virksomheder og organisationer, du besøger. Oplysningerne kan bruges til målinger og til at forbedre vores annoncesystemer, men de vil ikke være knyttet til din konto.

Virksomhederne kan altså stadig tracke, at du som bruger af Facebook besøger deres side, men Facebook kan ikke se, at det er dig, der har besøgt. Du er nu blot ’data’ i form af en anonym besøgende (kan vi håbe).

Før du vælger at slå aktiviteten fra, kommer Facebook med en advarsel:

  • Dette vil også forhindre dig i at kunne logge på apps og websites med Facebook, fordi tilknytningen af din aktivitet vil blive fjernet fra din konto.

Og så skal du være opmærksom på, at det ikke betyder færre annoncer i fremtiden, men at de måske bliver mindre relevante:

  • Du vil stadig se det samme antal annoncer. Dine annoncepræferencer og handlinger, du udfører på Facebook, vil blive brugt til at vise dig relevante annoncer.

 

Mere viden om data?

Webinar d. 11. februar: Hvilke data indsamler Google, Facebook og Amazon på dig?

Hver gang du er på nettet, afgiver du data om dig selv. Facebook kender dine venner og præferencer og ved hvor du har været. Google tracker din adfærd og giver dig søgeresultater, der er anderledes end dine kollegers. Men hvor meget data kan de store platforme egentlig opsamle på dig? Det bliver vi klogere på i dette webinar med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs mere og tilmeld dig her

Webinar d. 11. marts: Hvor blev mine data af? Data-opsamling i 2021

Hvis du arbejder med digital markedsføring skal du til at forberede dig på en verden med mindre adgang til data. GDPR, blokering af 3. parts cookies, og EU-regler er noget af det, der vil begrænse virksomheders brug af data. Det sker for at beskytte forbrugerne, og det vil kræve en omstilling hos virksomhederne. Bliv klogere i selskab med Andreas Solgaard fra webbureauet Become til dette webinar om dataopsamling i 2021.

Læs mere og tilmeld dig her

Janne Gaye

Har du spørgsmål?

Janne Gaye