700 elever fra 14 skoler i hele Danmark har deltaget i årets case competition for EUX-elever, EuxBizCup. Af de 700 deltagende elever blev 5 finalegrupper udvalgt og d. 9. december blev vinderen fundet.

Fra elev til digital forretningsudvikler

Hvordan får man bæredygtige viskestykker og bionedbrydelige øreringe til at trende på Instagram? Det har været en del af den udfordring som de 700 erhvervsskoleelever har stået over for i efterårets case competition. For årets virksomhed var nemlig Danish Fair Fashion & Living – en online markedsplads for bæredygtige produkter. Og eleverne blev bedt om at komme med ideer til, hvordan Danish Fair Fashion & Living kan øge sin omsætning online. Løsningerne der blev præsenteret til årets finale rangerede fra sociale medier og udvikling af hjemmesiden til influencer marketing.

Af de 700 deltagende elever blev 5 finalegrupper udvalgt og d. 9. december blev vinderen fundet. ”Der var mange gode forslag og det tog lang tid at finde vinderen,” siger Lars Henrik Larsen, der er chef for Videncenter for Digital Handel og en del af dommerkomiteen.

Kernen i EuxBizCup er at give erhvervsskoleelever fra hele landet en mulighed for at udvikle kompetencer i en virkelighedsnær kontekst og for at give den deltagende virksomhed nye ideer til udvikling. Og der er stort potentiale i samarbejdet: Sidste års vinderforslag betød en fordobling i omsætningen for den deltagende virksomhed.

Årets finale blev holdt online, hvor de 5 finalister præsenterede deres forslag
Dommerpanelet lytter til finalepræsentationer

 

”Vinderne rammer vores udfordringer spot on”

Det blev elev-gruppen fra EUC Nordvest der løb med sejren på dagen. ”Vinderforslaget rammer de udfordringer som Danish Fair Fashion & Living har om at sælge bæredygtigt på nettet og være troværdige og nærværende. Vinderne har tænkt ud af boksen og de rammer ind i kernen på vores forbrugere,” siger Bo Boddum, medejer af Danish Fair Fashion & Living. Vinderforslaget bestod bl.a. i at skabe troværdighed og nærvær over for kunderne ved at deltage i en fysisk messe og ved at engagere målgruppen online.

Vindergruppen fra EUC Nordvest får overrækt præmien

Ud over æren, vandt gruppen også 5.000 kr. og ikke mindst får de lov til at se deres forslag implementeret i virkeligheden. ”En stor del af værdien i EuxBizCup ligger i, at elevernes forslag rent faktisk bliver implementeret i virkeligheden. Virksomheden har forpligtet sig til at implementere forslaget, så det skaber ekstra engagement og motivation hos både virksomheden og eleverne. Det gør, at vi får nogle forslag, som er meget konkrete og realistiske. På den måde træner vi de kompetencer, som eleverne skal bruge når de kommer ud i virksomhederne,” siger Lars Henrik Larsen fra Videncenter for Digital Handel.

 

Jeg føler mig virkelig anerkendt. Vi er trods alt kun 18 år gamle, men vi bliver taget seriøst, og i denne situation kan vores forslag hjælpe en rigtig virksomhed, og det syntes jeg er virkelig fedt.
Julie Øllgaard Jensen
Vinder / EuxBizCup 2020

18-årige forretningsudviklere

Og den virkelighedsnære udfordring kan være med til at skabe en signifikant udvikling hos de unge elever: De tre elever fra Skive College, der vandt sidste år, voksede to karakterer i stort set alle fag efter EuxBizCup, siger Keld Dahl Laursen, som er underviser på Skive College: ”Fordi de fik den sejr og den faglige selvtillid, der fulgte med”.

Årets vindergruppe har da også allerede fået et boost: ”Jeg føler mig virkelig anerkendt. Vi er trods alt kun 18 år gamle, men vi bliver taget seriøst, og i denne situation kan vores forslag hjælpe en rigtig virksomhed, og det syntes jeg er virkelig fedt,” siger Julie Øllgaard Jensen som var en del af vinder-gruppen fra EUC Nordvest.

I år vil Danish Fair Fashion & Living gerne bruge elevernes hoveder endnu mere: ”Vi vil gerne engagere vindergruppen i implementeringen af forslaget, så vi kan få endnu flere ideer bygget på. Det var deres forslag og det vil vi også gerne anerkende,” siger Bo Boddum.

Sidste års vindere fordoblede omsætningen i case virksomheden

Sidste års vindere fra Skive College gjorde en markant forskel for den deltagende virksomhed Aarhus Fishing Gear: Efter at vinder-ideerne blev implementeret førte det til en fordobling af omsætningen hos fiskegrejsbutikken. Konkret betød kombinationen af sociale medier, søgemaskineoptimering (SEO) og Google Ads en øget omsætning på 78% i januar sammenlignet med året før, mens det i maj eskalerede til en øget omsætning på 319% sammenlignet med år før. Det betød, at butikken allerede halvvejs igennem 2020 havde opnået samme omsætning som for hele 2019.

Om EuxBizCup

EuxBizCup afholdes én gang om året af det nationale Videncenter for Digital Handel, hvor erhvervsskoler fra hele landet deltager. De deltagende elever kommer fra EUX, som er en ungdomsuddannelse, hvor du både får studentereksamen og en erhvervs-uddannelse. Dette års case var den bæredygtige online markedsplads Danish Fair Fashion & Living. Eleverne blev stillet udfordringen: Hvordan kan Danish Fair Fashion & Living øge sin digitale omsætning?

Læs mere om EuxBizCup på www.euxbizcup.dk

Morten Christoffersen

Har du spørgsmål?

Morten Christoffersen