Corona satte skub i e-handlen og har måske forandret vores forbrugeradfærd for altid. I denne (hjælpe)pakke har vi samlet en række statistikker, cases og historier fra et forår i e-handlens tegn.

E-handelsstatistik under Corona

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) indsamler løbende statistik på danskernes e-handelsadfærd. Her kan du se et par af de resultaterne og resten kan hentes på FDIHs hjemmeside.

4 væksthistorier fra Corona

1. Amazon – en øget omsætning på 40% i 2. kvartal

Ikke overraskende har e-handelsmastodonten, Amazon, taget sin bid af onlinehandlen under Corona. I tørre tal har Amazon øget omsætningen i Corona-månederne april, maj og juni med ikke mindre end 40 pct. i forhold til samme periode sidste år til næsten 89 mia. dollar – eller 564 mia. kr. Det betød også, at CEO Jeff Bezos blev 86 mia. kroner rigere i juli, da Amazons aktie steg med 8%. Corona har med andre ord været rigtig god for tech-giganten.

Læs mere om Amazons vækst her: Coronakrisen har været god ved Amazon (FDIH)

PS. Amazon er nok snart på vej til Danmark, som dette jobopslag afslører.

2. Et gennembrud for online dagligvarer

Coop har næsten tredoblet omsætningen på dagligvarer online, Salling Groups omsætning i BilkaToGo er vokset med 500 % og nemlig.com har fordoblet omsætningen. “Jeg tror faktisk, at vi kigger ind i noget, der minder om et regulært gennembrud for dagligvarer på nettet,” siger adm. direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge.

Læs historien hos Børsen her: Netsalget har fået et gennembrud

3. Matas vækster online under Corona

På trods af milliontab i nedlukningens første faser, lykkedes det Matas at omstille sig til en ny virkelighed ved bl.a. at flytte 80 medarbejdere til online afdelingen, introducere online live-shopping fire dage om ugen og tilbyde en ny type rådgivningsfunktion, hvor kunder kan komme i videokontakt med uddannede materialister.

I perioden fra 1. april til 17. maj 2020 voksede salget hos Matas med over 7% i forhold til året før, og denne vækst er især er drevet af ekstraordinær høj omsætning online. Det betyder, at Matas allerede i maj kunne kalde alle sine hjemsendte medarbejdere tilbage på arbejde, og har valgt at tilbagebetale den lønkompensation, selskabet allerede har modtaget.

Læs mere om Matas her: Matas Årsrapport: Vækst trods corona – drevet af onlineboom

4. Omstilling eller dø for den lille kaffevirksomhed

I lighed med langt de fleste andre virksomheder blev CleverCoffee ved Aarhus også ramt hårdt af nedlukningen af Danmark. Men fremfor at sætte sig med hænderne i skødet og vente på bedre tider valgte ejerne at bruge tiden på at udvikle. Fra at have fokus på erhvervskunder, har de i stedet under Corona måtte omstille sig til at sælge til private – og det er lykkedes. Deres salg til private er firedoblet og de har lagt alle kræfter i at skabe et automatiseret  webshopsystem.

Læs historien om CleverCoffee her: Kafferisteri har fundet en ny kundekreds

“Corona-krisen har fremrykket den negative udvikling for fysisk retail med 10 år”

Instituttet for Fremtidsforskning og Gangsted har lavet en rapport på baggrund af Corona-krisen, hvor de bl.a. vurderer, at coronakrisen har fremrykket den negative udvikling for fysisk retail med 10 år. Og så peger den på, at omsætningen via e-handel vil have overhalet fysisk retail inden 2035.

Google-søgninger under Corona

Udover de åbenlyse søgninger relateret til Corona-symptomer og retningslinjer, så kan et kig på Google Trends også afsløre en række andre søgninger, som er trendet under pandemien:

  • “Cut your own hair”
  • “How to make a face mask out of a sock”
  • “Drive-by birthday party”
  • “Who created coronavirus?”
  • “How to look good on zoom”

Ovenstående er nogle af de mere kuriøse, men et kig på Google Trends afslører også en høj stigning i eksempelvis søgninger på “Hobbies”, “Staycation” og “Home delivery”. Søgningerne er med til at tegne et billede af vores adfærd, og kan også bruges af virksomheder til at skabe produkter og indhold, der taler ind i kundernes behov.

Test selv på Google Trends – prøv eksempelvis at skrive “Bread recipe” eller “E-learning”: Test selv i Google Trends her

Google søgninger på "Cut your own hair"

Mere viden?

Janne Gaye

Har du spørgsmål?

Janne Gaye