10.000 flere sidevisninger under Corona

Corona og fjernundervisning har hængt nærmest uløseligt sammen i de sidste par måneder. Vi har kigget på, hvordan I som brugere har reageret og hvordan I har taget ny viden til jer her på Videnscenterportalen.

Coronakrisen har øget trafikken på videnscenterportalen markant. I løbet af de første 14 dage af Corona-nedlukningen genererede portalen de samme besøgstal som hele måneden før. Videnscenterportalen er en samlet portal for i alt 10 videnscentre, som bl.a. udvikler online undervisningsforløb.

Perioden endte med 10.000 flere sidevisninger end sidste måned for videnscenterportalen samlet set. Samtidig var der i denne periode 331 nye registrerede brugere. Til sammenligning var der 173 nye registrerede brugere i sidste måned. Det er næsten en fordobling af antal nye brugere, hvilket betyder, at der nu er over 2.200 brugere på portalen.

Brugerne er bl.a. kommet ind på portalen for at downloade forløb, deltage i online aktiviteter og finde ideer til at optimere fjernundervisning.

(OBS. Ovenstående tal er alle sammen for Videnscenterportalen.dk samlet set, som repræsenterer i alt 10 videnscentre)

Øget aktivitet hos Videncenter for Digital Handel

Specifikt for Videncenter for Digital Handel så vi også en markant øget aktivitet på tværs af vores tilbud. Samlet antal sidevisninger i marts og april for vores hjemmeside blev næsten fordoblet fra januar og februar.

Brug af online undervisningsmaterialer  – et eksempel fra Odense

Ét af de primære tilbud, som vi i videncenteret har, er udvikling af undervisningsmaterialer inden for digital handel. Alle vores materialer er udviklet til at kunne bruges som fjernundervisning, og har derfor været en oplagt ressource gennem de sidste par måneder.

Eleverne i Tietgen Praktikcenter er nogle af dem, der har gjort brug af undervisningsmaterialerne under Corona-nedlukningen.

Jeg er overbevist om, at det har gjort en forskel for vores elever i denne tid og de føler, at det er fagligt relevant for deres uddannelse og ikke bare en opgave for at fordrive tiden.

Stig Larsen Vejleder / Tietgen

Tietgen har været særligt godt forberedt på at omstille til fjernundervisning og gik allerede for 2 år siden igang med at skabe et online univers.

“For 2 år siden bestemte vi os for at give vores elever nogle mere fleksible løsninger, som samtidig giver dem god faglig viden. Vi har i tæt samarbejde med vores online afdeling overført mange af de materialer der kommer fra videncenteret,” siger Stig Larsen.

I alt kan du finde 30 forskellige undervisningsforløb om digital handel her på siden.

Må man være 392 mennesker sammen?

….hvis det foregår i et online møderum, så ja.

I alt har mere end 950 elever, undervisere og virksomheder deltaget på et webinar hos os gennem de sidste to måneder. På det mest velbesøgte var der 392 deltagere – heraf 298 elever fra landets erhvervsskoler.

Jeg synes det var spændende at høre om konkrete sager, hvilket skaber en rød tråd mellem teori og praksis. Derudover er det også bare fedt, at det er nogle af de store virksomheder, som forklarer og fortæller. Det giver en del mere ethos.

Elev om deltagelse på webinar

Jeg vil bare lige sende en stor ros til jer i forhold til jeres webinarer. I forbindelse med Corona-tiden er der mange, der udbyder webinarer, og jeg har deltaget i en del forskellige og jeg vil sige, at I klart overgår dem alle.

Annette Thor Jakobsen Underviser / Aalborg Handelsskole

Vi har også tidligere afholdt webinarer i Videncenter for Digital Handel, men kan i denne periode se en klar stigning i antallet af deltagere, ligesom vi har oplevet at flere og flere undervisere har taget det med direkte ind i deres undervisning.

Ikke kun en dans på roser

Men selvom vi i videncenteret har kunnet se en øget omstilling og brug af online materialer, så har fjernundervisningen naturligvis ikke været uden bump på vejen.

Det nationale videncenter for e-læring, eVidencenter, og tænketanken DEA har gennemført en undersøgelse på 55 ungdomsuddannelsesunstitutioner, for at tage temperaturen på fjernundervisningen under corona-nedlukningen generelt set.

12.352 elever og 1866 undervisere har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført fra den 27. april til den 8. maj 2020.

Undersøgelsen peger bl.a. på at motivationen blandt både undervisere og elever har været lavere end normalt og begge grupper vurderer også, at undervisningen har været mere ensformig.

Og mens nogle af de stille elever har fået mere ud af at lære hjemmefra, så vurderer underviserne, at eleverne generelt har lært mindre.

 

Bedre fjernundervisning næste gang?

Samlet set har underviserne naturligt gjort sig nyttige erfaringer med at fjernundervise, da alle undervisere i perioden har været tvunget til at undervise ren online. Det er denne base, som der nu kan bygges videre på. Både hvis der kommer en nedlukning igen pga. nyt udbrud, men også for at benytte fjernundervisning som støtte til tilstedeværelsesundervisning – hvor det giver mening.

For at sikre bedre fjernundervisning fremadrettet peger rapporten fra eVidencenter og DEA bl.a. på følgende:

  • Skab variation indenfor fjernundervisning.
  • Arbejd med at styrke vejledning til elever.
  • Gør fjernundervisning nærværende.

Læs hele rapporten og alle anbefalinger fra eVidencenteret og DEA her: Rapport om fjernundervisning

Har du spørgsmål?

Gitte Bækmark 4088 0860

Skriv en kommentar