Den digitale værktøjskasse til SoMe

Der findes så mange værktøjer og programmer til arbejdet med sociale medier. Faktisk så mange, at det kan være svært at finde hoved og hale i, hvilke du skal kaste dig over. Derfor har Kursusfabrikken i dette indlæg hjulpet med at samle de bedste af slagsen i en digital værktøjskasse.

Google Trends – følg med i hvad folk søger på

Google Trends er et smart, men ofte overset værktøj. Det indsamler data baseret på søgninger på Google. De data kan du bruge til at danne dig et hurtigt overblik over, hvilke søgninger der er mest populære på hvilket tidspunkt af året – og i hvilke geografiske områder.

Skal du f.eks. sælge løbeure, kan du undersøge, hvornår på året der bliver søgt mest efter løbeure. Derefter kan du planlægge din markedsføring ud fra de informationer, Google Trends giver.

👉 Udforsk Google Trends her


Answer The Public
– giv folk svaret på det de søger efter

Forklaringen af værktøjet ligger næsten i navnet selv. Du kan bruge Answer The Public til at finde frem til spørgsmål, som du kan besvare i f.eks. et blogindlæg. Med værktøjet får du et visualiseret billede af ideer og søgeforespørgsler.

Skal du f.eks. udbrede kendskabet til et produkt, kan du indtaste navnet/formålet i værktøjet, og du vil herefter blive præsenteret for en række søgeforespørgsler, som du kan bruge til at udarbejde dit content.

👉 Test Answer the Public her


Canva
– designværktøj for dummies

Canva er et af de sites, vi bruger meget. Simpelthen fordi, at der er så mange forskellige designmuligheder. Her kan du finde inspiration og hjælp til opslag på de sociale medier. Canva har et bredt udvalg af skabeloner til opslag, coverbilleder, bannere osv.

Derudover har Canva Colors også et stort udvalg af farvepaletter, som kan give inspiration til farvesammensætning i dine SoMe-bannere.

👉 Kom i gang med Canva her

 

Fsymbols – en verden af emojis

Det er formentlig ikke gået nogens næse forbi, at rigtig mange opslag på de sociale medier indeholder forskellige ikoner og symboler. På Fsymbols kan du finde en lang række ikoner, som kan pifte dine SoMe-opslag op. Hvis du ikke finder de ikoner, du søger, kan du måske finde dem på Piliapp.com/facebook-symbols i stedet.

👉 Find dine emojis hos Fsymbols her


Unsplash/Pexels
– gratis, men fantastiske billeder

Det er de færreste, der har tid og budget til at tage og redigere deres eget billedmateriale fra bunden. Heldigvis er der hjælp at hente på en række sites, hvor du kan downloade billeder i høj kvalitet.

På Unsplash og Pexels kan du finde flotte billeder, som du kan downloade gratis. Du kan søge efter relevante ord eller kategorier eller lade dig inspirere af de mest populære billeder.

👉 Søg på gratis billeder hos Unsplash eller Pexels

 

Buffer/Hootsuite/Facebooks kreatørstudie – planlæg dine opslag

Hvis du skal finde et værktøj til at planlægge dine SoMe-opslag, har du mange muligheder. Som i virkelig mange. Her er det svært at vælge det bedste værktøj ud, for det afhænger alt sammen af din virksomheds behov.

Nogle af de bedste værktøjer til at planlægge din aktivitet og dine opslag på de sociale medier, har vi fremhævet her. Fordelen ved Facebooks kreatørstudie er, at du også får adgang til statistik og et overblik over, hvordan dine opslag klarer sig.

👉 Find Buffer her

👉 Find Hootsuite her

👉 Læs mere Facebooks kreatørstudie her


Google Analytics
– fordi du selvfølgelig skal bruge data

Et andet værktøj, til at analysere trafikken, er Google Analytics. Her kan du ikke direkte måle, hvordan de forskellige opslag klarer sig på de sociale medier, men du kan måle på et andet vigtigt parameter: Den trafik der bliver sendt til din hjemmeside.

Med Google Analytics kan du dykke ned i trafikkilder og undersøge, hvordan trafikken fra de sociale medier performer – og dermed kan du blive klogere på værdien af din indsats.

👉 Har du ikke endnu ikke installeret Google Analytics på din side, kan du finde en guide til opsætning her.

👉 Vil du gerne teste Google Analytics af uden at have en hjemmeside? Så få adgang til Googles demo konto her


Mention/Talkwalker
– hvad siger andre om din virksomhed?

Hvis du vil undersøge, om I bliver omtalt online – og om jeres content bliver delt – kan du bruge et af ovenstående værktøjer. Her kan du nemlig indsætte relevante søgeord og få notifikationer, hver gang de bliver nævnt rundt omkring på nettet.

👉 Få adgang til Mention her (kræver oprettelse af gratis konto)

👉 Få adgang til Talkwalker her (kræver oprettelse af gratis konto)

 

Mere viden?

Er du underviser, har vi masser af materialer til dig, som du kan bruge direkte i din egen undervisning, så husk at skrive dig op til vores nyhedsbrev og få mere viden i inboksen.

Om Kursusfabrikken

Kursusfabrikken, der har lavet denne digitale værktøjskasse, tilbyder også dagskurser inden for online markedsføring, grafiske programmer, Office samt webudvikling. Kursusfabrikken er certificeret Google Partner og er kåret til Gazelle-virksomhed i både 2018 og 2019.

Læs mere om Kursusfabrikken på deres hjemmeside: Kursusfabrikken

Har du spørgsmål?

Janne Gaye Kommunikationsansvarlig 4171 5706

Skriv en kommentar