Undervisningspakke: Intro til online handel

Skal du undervise i fag, hvor eleverne skal lære om online handel? Så har vi samlet undervisningsforløb og materiale til dig, som giver eleverne en introduktion til området.

Introducerende undervisningsforløb
Digitale forretningsmodeller

Dette mikroforløb er udviklet til Afsætning niveau D-C på grundforløbet. Materialet tager udgangspunkt i DIBS’s rapport om dansk e-handel, og eleverne skal med udgangspunkt i rapporten arbejde med opgaver, der omhandler brancher og digitale forretningsmodeller – med fokus på, hvordan virksomheden tjener sine penge.

Fag
Afsætning D-C

Længde
4 timer

Introducerende undervisningsforløb
Digital købsadfærd

Dette forløb er udviklet til Afsætning niveau D-C på grundforløbet. Forløbet beskriver de gængse modeller for digital købsadfærd på B2C og B2B. Eleverne præsenteres for og arbejder med kundens digitale købsproces og konverteringstragten i B2C samt de særlige kendetegn på digitalt købsadfærd i B2B.

Fag
Afsætning D-C

Længde
6 timer

Introducerende undervisningsforløb
Omkostningstyper

Eleven får indsigt i omkostningstyper for en e-handelsvirksomhed inklusiv opstart, drift og logistikomkostninger. Eleven skal omsætte læringen til konkrete anvisninger og vurderinger i forhold til konkurrenceevnen og de enkelte parametres egenskaber.

Fag
Afsætning D-C

Længde
6 timer

Video om webshoppen
De 3 vigtigste nøgletal for online handel

Hvilke nøgletal giver mening at se på og dykke videre ned i, når du har et samspil mellem online og fysisk handel? Marianne afslører Bog & idés top 3 nøgletal, og hvorfor de er vigtige. Videoen går direkte ind i kernen af onlinehandel – den behandler begreber som konverteringsrater, O2O, SEO og andre helt konkrete nøgletal.

Hvilke elever kan have gavn af videoen?

Videoen passer til salgsassistent men kan med lethed benyttes på handelsassistent også. Den kan også bruges til at italesætte hvordan man aktiverer de omtalte segmenter i butikken gennem personligt salg.

Eksempler på arbejdsspørgsmål til videoen

  • Hvilke 3 nøgletal på en hjemmeside er de vigtigste ifølge Bog & Idé?
  • Hvad er en konverteringsrate?
  • Hvad betyder O2O og hvordan kan man måle på det?

E-learning
Google Learn Digital

Google har sit egen online læringsunivers, som er både gratis og nu også udkommet med danske videoer. Du kan bl.a. vælge at følge kurset “Få en virksomhed online“, hvor du gennem 7 moduler bliver introduceret for online strategi, salg og synlighed på nettet.

Men det er ikke nok…

Vil du have digital handel ind i undervisningen, må du også holde dig opdateret. Vi har samlet en række links til dig, som kan hjælpe dig med at få ny viden.

Har du spørgsmål til materialet eller vil du vide mere?

Morten Christoffersen 4171 5705

Skriv en kommentar