Johanne er 23 år og har ansvaret for ni medarbejdere

Med en god portion ambition og en elevuddannelse har Johanne arbejdet sig op til at være Customer Care Manager i Sinful

Johanne Sonne Häggqquist startede i 2013 som elev hos sexlegetøjs-virksomheden Sinful. I dag sidder hun som Customer Care Manager med ansvaret for 9 medarbejdere.

Rejsen på vejen dertil startede med en omvej i gymnasiet: ”Jeg syntes at fagene på gymnasiet var kedelige – stik mig nogle tal, så synes jeg det er meget mere spændende.” Derfor skiftede Johanne spor og tog en erhvervsuddannelse som e-handelsassistent, hvor hun kunne få lov at fordybe sig i erhvervsøkonomi, afsætning og handel. ”Der var jeg landet det rigtige sted”.

Efter de to år på grundforløbet på Aarhus Businees College skulle Johanne ud og finde en elevplads: ”Jeg så opslaget fra Sinful, der søgte en E-handelselev. Jeg sendte en ansøgning og en uge efter var jeg ansat.”

Til spørgsmålet om, hvorvidt det var hårdt at skulle ud at arbejde fuld tid, svarer hun: ”Det var hårdt, men fedt. Det er meget federe at lave noget, der giver værdi og resultater med det samme.”

Johanne på kontoret

Sinful var på daværende tidspunkt ikke nær så stor som i dag, hvor de tæller omkring 80 medarbejdere. ”Jeg kom ind på det rette tidspunkt, fordi jeg fik lov til at prøve mange forskellige ting af, og det har givet mig en dyb forståelse for virksomheden.”

  • Stiftet i 2008 af Tonny Andersen og Matilde Mackowski
  • Skandinaviens største erotiske sexshop på nettet
  • Beskæftiger i dag over 80 medarbejdere med en omsætning på over 100 mio. kroner
  • Sinful har foruden prisen som “Bedste eksport-case” 2018 også modtaget E-handelsprisen “Årets E-ner” i 2017
  • Vinder af tre Gazellepriser i 2015, 2016 og 2017

 

Tingene går stærkt i Sinful, som vokser ud over landegrænserne, og Johanne får mulighed for at få mere og mere ansvar.

”Da jeg skulle stoppe som elev, og jeg skulle fastansættes spurgte ejerne Tonny Andersen og Matilde Mackowski: hvor vil du gerne ende? Og jeg svarer meget kæphøjt af en 21-årig: Jeg vil være kundeservice-chef”

Det blev dog lige til en koordinatorrolle forinden, hvor Johanne begyndte at gå i gang med opgaver som analyser, KPI’er og vagtplanlægning. I dag sidder hun med ansvaret for Sinful’s kundeserviceafdeling, hvor hun er leder for 9 medarbejdere – de fleste ældre end hende selv.

Hvad kan en erhvervsuddannelse?

Ud af de to år Johanne var elev, havde hun samlet 11 ugers ophold tilbage på skolen. ”Det, jeg fik mest ud af, var diskussion og sparring i klassen med de andre elever – at alle var lige nysgerrige og alle havde en mening om, hvordan tingene kunne gøres.”

Johanne husker skoleopholdene for, at de var med til at øge hendes faglige bevidsthed om de ting hun til dagligt arbejdede med i virksomheden. Og hun tror på, at erhvervsuddannelserne kan noget, som hun ikke ville have fået andre steder med hendes mantra om at det gode håndværk kommer af praktisk udførelse.

Jeg tror det er godt at bruge starten af dit arbejdsliv på at komme ud og forstå; hvad er det egentlig det her handler om.

Johanne på lageret, som de snart er ved at vokse ud af

Men der er ikke nogen tvivl om, at det i høj grad er Johannes egen fortjeneste at hun er nået til, hvor hun er i dag. Elevuddannelsen giver dig mulighed for differentieret læring i høj potens – du kan rykke, hvis du vil. Og for Johanne har det betydet mulighed for vækst og udvikling og en stilling som Customer Care Manager i en alder af 23 år, hvor mange af hendes jævnaldrende stadig er i gang med at tage deres uddannelse. ”I min vennekreds er jeg én af de eneste, der ikke læser på universitet. Til gengæld har jeg så haft en løn i fem år”, siger hun og griner.

Hvad kan vi tilbyde den næste generation?

Johanne sidder med i Videncenter for Digital Handel’s Advisory Board, og hun synes det er vigtigt at vi har et godt tilbud til unge mennesker, der gerne vil hurtigt i gang med at arbejde og få erfaring.

På det her felt skal undervisningen hele tiden forandre sig, fordi udviklingen går så stærkt.
Johanne Sonne Häggqquist
Customer Care Manager, Sinful

 

Videncenter for Digital Handel er projektleder på et nyt speciale der har fokus på at uddanne elever med kompetencer til at møde den stigende efterspørgsel inden for e-handel.

I dag har Sinful en ny elev, Tobias Neergaard Ulvskov på 20 år, og han har valgt E-handelsassistentuddannelsen fordi ”e-handel er fremtiden” og tror på at det vil være en god uddannelse at have med. Han arbejder til daglig med bl.a. indkøb, produktbilleder og fakturering. Og han synes det er sjovt at have mange forskellige opgaver så det ikke bliver ensformigt. Han drømmer om at starte sin egen webshop på et tidspunkt, men indtil da får han en hel masse praktisk erfaring han kan bruge.

Tobias

Ifølge ejer Tonny Andersen kommer Tobias og andre elever med en nysgerrighed, som kan være med til at udfordre virksomhedens processer. Tonny har selv været elev i Dansk Supermarked (nu Salling Group), så han var ikke i tvivl om, at det var værdifuldt for Sinful også at uddanne sine egne medarbejdere. ”Det er fedt at have medarbejdere, der har en bred forståelse af virksomheden, fordi de har været rundt i alle afdelinger. Elever kan få lov at prøve ting af, fordi de ikke skal retfærdiggøre en høj løn fra start.”

Sinful leder efter gode “håndværkere”

Sinful har for nylig vundet FDIH’s e-handelspris for “Bedste eksport-case” og de er godt i gang på det kinesiske marked. Virksomheden er bl.a. kommet ind på markedspladsen Tmall Global, som er ejet af Alibaba, og er deres portal for amerikanske og europæiske varer. “Vi har allerede flere besøgende der, end vi har samlet på vores egne sites – det er helt vildt så hurtigt det går.”

Tonny Andersen og Mathilde Mackowski, de to ejere af Sinful

Sinful har vundet 3 af Børsens eftertragtede gazeller, og de fortsætter derudad: “Vi har en meget ambitiøs plan for, hvor vi gerne vil være om 10 år” siger Tonny med et smil. Og med væksten skal følge dygtige medarbejdere: “Som oftest finder vi vores medarbejdere fra handelsskoler eller akademier, da de kommer med hands-on kompetencer og derfor er et god match til vores virksomhed.”

I Johannes klasse på E-handelsassistentuddannelsen var der 13 elever. Det er ca. det samme i Tobias’ klasse i dag.

Jeg kan slet ikke forstå, at der ikke bliver uddannet flere inden for området, når man ser på hvor meget e-handel vokser.
Tonny Andersen
Ejer, Sinful

E-handlen vokser – og der mangler medarbejdere

I 2009 handlede halvdelen af danskerne online. I dag er tallet 84%. Og selvom danske virksomheder i stigende grad har fået øjnene op for online salg, så er 4 ud af 5 af de mest anvendte butikker udenlandske. Én af udfordringerne ifølge Dansk Erhverv er, at danske virksomheder mangler medarbejdere med digitale handelskompetencer. Op imod fire ud af ti virksomheder har problemer med at rekruttere de rette personer, og en femtedel af virksomhederne har opgivet at ansætte på grund af mangel på kvalificerede ansøgere inden for området.

Ny uddannelse i Digital Handel

Danske virksomheder efterspørger, ligesom Tonny, medarbejdere med kompetencer inden for digital handel. På den baggrund har Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser og Det faglige Udvalg for Handel besluttet at søsætte et nyt speciale i digital handel. Målet for uddannelsen er, at virksomheder får medarbejdere, som kan arbejde bredt med digital handel, f.eks. med opgaver inden for online kommunikation og service, digital markedsføring og dataanalyse.

Det nye speciale i digital handel er bygget op om en blanding af teori på skolebænken (8-12 uger) samt praktisk oplæring i en virksomhed (sammenlangt 2 år minus tid brugt på skoleophold) og det trådte i kraft pr. 1. august 2018. Videncenter for Digital Handel er projektleder på uddannelsen i samarbejde med 5 partnerskoler fra hele landet. Virksomheder der gerne vil tage elever fra den nye uddannelse skal først godkendes – læs mere om godkendelse som praktiksted her.