IT i grundfagene
IT i grundfagene – en webinarrække om anvendelse af IT i grundfagene dansk, matematik og naturfag
Kom med, når vi samler landets dygtigste eksperter i samarbejde med fagkonsulenter fra STUK og sætter fokus på, hvordan du kan bruge IT i din grundfagsundervisning.
Målgruppe
Webinarerne henvender sig primært til undervisere i grundfagene dansk, matematik og naturfag. I webinarrækken for naturfag vil undervisere i kemi, fysik og biologi også kunne få et udbytte. Ligeledes vil pædagogiske konsulenter og personer i en lignende stilling med fordel kunne deltage i alle tre webinarrækker.
Beskrivelse og tilmelding
Klik dig ind på nedenstående beskrivelser af de enkelte webinarrækker for angivelser af dato for det enkelte webinar og drop-in-møder, samt mulighed for at tilmelde sig.
Tilmeld dig webinarrækken i dansk
Dato | Beskrivelse |
7. juni kl. 14.00-15.30 | 1. webinar: Chatbots som en kognitiv sparringspartner for eleven
At bruge en chatbot som en del af undervisningen forudsætter en grundlæggende forståelse af hvilke muligheder og begrænsninger teknologien har. På webinaret demonstreres forskellige strategier for, hvordan man kommunikerer med en chatbot og konkrete eksempler på, hvordan den kan bringes i spil i undervisningen. |
15. august 14.00-15.30 | 1. Drop-in-møde |
22. august 14.00-15.30 | 2. webinar: Chatbots som redskab i underviserens forberedelse
Her får du konkrete fif og eksempler på, hvordan du kan bruge ChatGPT til at generere alt fra lektionsplaner til differentierede elevopgaver. Du får også eksempler på, hvordan ChatGPT kan hjælpe med virkelighedsnære problemstillinger fra konkrete brancher som kan anvendes ved case-eksamen. |
12. september 14.00-15.30 | 2. Drop-in-møde |
4. oktober 14.00-15.30 | 3. webinar: Brug af podcast i undervisningen
I danskfaget kan podcast indgå både som tekst og som læringsteknologi. På dette webinar kommer vi omkring begge dele. Først præsenteres nogle gode podcasts, der kan bruges i en genreundervisning sammen med en model for analyse af podcast. Efterfølgende handler det om at producere podcast. Du får indsigt i, hvordan du selv kan producere podcasts til din undervisning, og hvordan eleverne kan producere podcast, når mediet indgår som formidlings- og afleveringsform. |
24. oktober 14.00-15.30 | 3. Drop-in-møde |
7. november 14.00-15.30 | 4. webinar: Refleksion og præsentation af egne forløb og egen praksis
På sidste seminar præsenterer alle deltagere, hvad de har arbejdet med i deres undervisning mellem webinarerne. Vi evaluerer forløbet og drøfter, hvordan de forskellige udviklede produkter understøtter elevers læring gennem anvendelse af IT i undervisningen, samt hvordan deltagerne kan videndele med hinanden. |
Tilmeld dig webinarrækken i matematik
Dato | Beskrivelse |
31. maj kl. 14.00-15.30 | 1. webinar: GeoGebra – hvad og hvordan? På dette webinar får du starthjælp til at komme i gang med at bruge GeoGebra i undervisningen. Du får eksempler på og drøfter med andre undervisere, hvordan programmet kan indgå i undervisningen som redskab til en dybere forståelse for matematiske emner hos eleverne. |
16. august kl. 14.00-15.30 | 1. Drop-in-møde |
30. august kl. 14.00-15.30 | 2. webinar: Kunstig intelligens som en kognitiv sparringspartner for eleven Udgangspunktet for dette webinar vil være, hvordan nuværende og fremtidige kunstige intelligenser kan inddrages meningsfuldt i matematikundervisningen på erhvervsuddannelserne. Der arbejdes blandt andet med inddragelse at chatbots som ChatGPT. |
13. september kl. 14.00-15.30 | 2. Drop-in-møde |
28. september kl. 14.00-15.30 | 3. webinar: Regneark som didaktisk og pædagogisk værktøj På nogle uddannelser er brugen af regneark i matematikundervisningen ganske naturlig og helt essentielt, på andre uddannelser er det ikke. På dette webinar får du eksempler på, hvordan regnearket kan anvendes i undervisning som andet end blot et regneredskab. |
24. oktober kl. 14.00-15.30 | 3. Drop-in-møde |
1. november kl. 14.00-15.30 | 4. webinar: Refleksion og præsentation af egne forløb og egen praksis
På sidste seminar præsenterer alle deltagere, hvad de har arbejdet med i deres undervisning mellem webinarerne. Vi evaluerer forløbet og drøfter, hvordan de forskellige udviklede produkter understøtter elevers læring gennem anvendelse af IT i undervisningen, samt hvordan deltagerne kan videndele med hinanden. |
Tilmeld dig webinarrækken i naturfag
Dato | Beskrivelse |
8. juni kl. 14.00-15.30 | 1. webinar: Digital læring og læringsplatforme. Hvordan aktiveres eleverne og sætter synlige læringsspor via læringsplatforme?
I webinaret arbejder du med at anvende læringsplatforme (f.eks. Moodle, ItsLearning , Canvas) til at skabe digitale læringsaktiviteter, der aktiverer eleverne og elevernes læring. Der vil være fokus på, hvordan eleverne i den daglige undervisning kan sætte synlige digitale læringsspor, der kan anvendes som udgangspunkt for dialogen i undervisningen samt i evaluering og feedback. Du kommer til at arbejde i din lokale læringsplatform med udgangspunkt i egen undervisning. |
17. august 15.00-16.00 | 1. Drop-in-møde |
5. september kl. 14.00-15.30 | 2. webinar: Meningsgivende digitale værktøjer for elevers læring i naturfag, fysik, kemi og biologi
I dette webinar er der fokus på, hvordan digitale værktøjer kan anvendes til at forklare svært forståelige faglige emner. Du skal udpege et fagligt emne og et digitalt værktøj du gerne vil arbejde med til egen undervisning. Du får sparring til, hvorledes læring kan faciliteres af de valgte digitale værktøjer. |
14. september 15.00-16.00 | 2. Drop-in-møde |
3. oktober kl. 14.00-15.30 | 3. webinar: Styrk elevernes faglige sproglighed gennem digitale værktøjer
Faglig kommunikation er en væsentlig færdighed, eleverne skal tilegne sig i løbet af deres uddannelse. I dette webinar arbejder du med eksempler på sproglige øvelser, hvor digitale værktøjer kan styrke den enkelte elevs læring. Sproglige kommunikative færdigheder skal forstås bredt – skriftlig, mundtligt, brug af fotos og video, modellering etc. |
26. oktober 15.00-16.00 | 3. Drop-in-møde |
14. november kl. 14.00-15.30 | 4. webinar: Refleksion og præsentation af egne forløb og egen praksis
På sidste seminar præsenterer alle deltagere, hvad de har arbejdet med i deres undervisning mellem webinarerne. Vi evaluerer forløbet og drøfter, hvordan de forskellige udviklede produkter understøtter elevers læring gennem anvendelse af IT i undervisningen, samt hvordan deltagerne kan videndele med hinanden. |
Skrevet 14.03.23
Til forsiden