Differentiering, variation og praktisk arbejde
i det digitale læringsrum

Hvordan differentierer vi fjernundervisningen? Og hvordan kan vi variere undervisningen og skabe en højere grad af elevinvolvering i fjernundervisningen? Det er nogle af de spørgsmål, som landets EUD-undervisere har efterspurgt mere viden om og inspiration til.

Derfor har vi lavet en video, hvor du kan blive klogere på forskellige former for differentiering, se eksempler og få konkrete idéer, du kan bruge i din egen undervisning. Derudover gennemgår vi forskellige muligheder for elevinvolverende og varieret undervisning. Eksemplerne tager udgangspunkt i Microsoft Teams, men er overførbare til andre læringsplatforme.

Du kan hente de slides, der bliver brugt i videoen, her.

 

Eksempler på afvikling af praktisk undervisning i et digitalt læringsrum

Learnmark Horsens
“Nu skulle vi være praktiske! Vi kan ikke læse os til at lave mad. Vi skal have fingrene ned i det, og hænderne skal arbejde,” lyder det fra Learnmark Horsens.

Eleverne på erhvervsskolen har brugt de første par uger med teori og online undervisning under skolelukningen, men nu skal kokkeeleverne i gang med den praktiske del af uddannelsen, selvom skolekøkkenet er lukket. Derfor har underviserne købt og pakket mad, som eleverne skal tilberede hjemme fra deres egne køkkener. Se mere om tiltaget i videoen herunder.

 

EUC Nordvest
På EUC Nordvest kører man byggematerialer hjem til eleverne, så de kan blive færdige med uddannelsen til tiden på trods af corona-krisen. Hjemme hos eleverne selv skal der nu bygges tre forskellige opgaver i løbet af de næste 14 dage, og skolen arbejder på at rulle et lignende tiltag ud på uddannelsen for mekanikere og anlægsgartnere.

“Det er faktisk rimelig fedt. Så kan man komme i gang igen. Vi har jo ikke kunnet lave noget de sidste tre uger snart. Det har bare været hjemme foran computeren, og det bliver du jo træt af i længden”, siger tømrerelev Lasse Holten Hansen til TV Midtvest. Læs mere EUD Nordvests kreative løsning og se tv-indslaget fra TV Midtvest her.

 

CELF
På CELF bliver der på automekaniker-uddannelsen brugt en blanding af instruktionsvideoer, online programmer og fysiske bildele, når eleverne skal arbejde praktisk. Eleverne fik en startermotor, en generator og et multimeter med hjem, da erhvervsskolen lukkede ned for fysisk skolegang. Udover bildele er videokonferencesystemet Zoom også et vigtigt redskab i undervisningen:

“Her gennemgår jeg live de praktiske opgaver på mit værksted. Så er det elevernes tur. De laver en lille video, hvor de for eksempel demonstrerer, hvordan de adskiller og samler en startermotor og måler en masse forskelligt. Så sender de videoen til mig”, fortæller Jakob Arthur Andersen til Lolland Falsters Folketidende. Se herunder, hvordan Jakob Arthur Andersen blandt andet underviser hjemmefra online.

 

TECHCOLLEGE
Med den fortsatte lukning af fysisk undervisning på landets skoler, har man på frisøruddannelsen på TECHCOLLEGE været nødt til at tænke kreativt. Her laver de små praktiske opgaver, som de kan løse hjemmefra, for eksempel styling af eget hår, videoproduktion til Instagram, lakering af negle og andre lignende ting. Læs mere her om den første tid med fjernundervisning på TECHCOLLEGE.

 

Vil du vide mere?

Gå tilbage til forsiden her.

Skrevet den 5. maj 2020. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *