Corona: Inspiration til online undervisning

Mangler du inspiration til din online undervisning? Vi giver dig her et overblik over programmer, it-værktøjer og anden relevant inspiration, du kan bruge i din online undervisning.

Online undervisning i Teams

Teams er et samarbejdsværktøj, hvor man blandt andet kan lave grupper, chatte, samle dokumenter og ikke mindst holde møder. Man kan desuden tilføje ekstra applikationer i form af faner, såsom Excel, PowerPoint, Adobe Creative Cloud, SharePoint, Word og meget mere. CIU har testet Teams og anbefaler denne platform, der udover ovennævnte også er stabil og en del af Office-pakken.

En stor tak til Per Utzon fra Aarhus Business College, der har lavet en video, som beskriver en hurtig og nem måde at invitere sine elever til online undervisning eller møder i Teams, hvor de ikke først skal oprette en profil.

OBS: Knappen, der vises i Outlook, til Teams-møder kræver, at man har Teams installeret på sin computer. ETeamsvideokonference kan rumme 250 elever samtidig. Der kan dog kun vises fire videobilleder ad gangen. Derudover er der ikke en ’ræk hånden op’-funktion (Microsoft arbejder på forbedringer til begge dele), men man kan løse problemet med markering ved at f.eks. at skrive HÅND i chatten.

Men hvordan kan man så undervise i Teams? IT-Center Fyn har lavet en masse gode videovejledninger om blandt andet Teams. Besøg deres Youtube-kanal her. GoLearn udbyder desuden deres grundkursus i Microsoft Teams gratis i disse corona-tider. Find kurset her.

Derudover kan du her også få en PDF-manual omkring virtuel undervisning i Teams. Manualen er lavet af Signe Skovmand fra Bjerringbro Gymnasium, men er særdeles velegnet til brug i EUD-regi også.

 

Tekniske råd til online undervisning – til undervisere og elever

  1. Brug et headset, da det giver bedre lyd, og risikoen for ekko mindskes 
  2. Test om video og lyd virker i god tid inden undervisningen
  3. Hvis muligt, så brug kabelforbindelse til internettet i stedet for WiFi
  4. Internetforbindelsen kan forringes, hvis flere bruger den på samme tid i hjemmet 
  5. Luk for alle andre programmer og browsere, som du ikke skal bruge under den online undervisning

Derudover har Sofie Gajhede Studstrup, som en del af et erhvervsspeciale i it-didaktisk design på Aarhus Universitet bl.a. lavet en liste med praktiske overvejelser og faldgruber, du bør være opmærksom på, når du afholder online undervisning. Siden indeholder også meget andet spændende – lettere akademisk – læsning.

 

Læring og relationer i online undervisning 

Online underviser på Tietgen Business, Lisbeth Koertz, giver i dette webinar sit bud, hvordan man som underviser kan arbejde med at skabe læring, relationer og fastholdelse, når undervisningen foregår online eller blended.

Fem trin til det gode digitale læringsforløb

Udover Lisbeth Koertz’ webinar kan du med fordel orientere dig i denne model med fem trin til god online undervisning fra EVA. Det er den engelske professor Gilly Salmon, der har udviklet modellen, og du kan som underviser bruge den til at tilrettelægge gode digitale læringsforløb. Gennem de fem trin beskriver modellen, hvordan man som underviser skaber et trygt og motiverende digitalt læringsrum, som understøtter elevernes læring bedst muligt.

 

Gratis hjælp og materialer under corona-krise

Edtechdonor.dk
Over 60 virksomheder stiller gratis rådgivning, teknologier og værktøjer til rådighed i forbindelse med skolelukningen, og over 20 af dem er målrettet erhvervsskoler. Her kan du bl.a. finde værktøjer, materialer og produkter fra Praxis, itslearning, Feedbackbox og Google for education.

Eksempler på virtuelle aktiviteter

Tak til Lars Due Arnov fra CFU ved Københavns Professionshøjskole, der har lavet en oversigt over virtuelle aktiviteter, du kan bruge i din online undervisning. Aktiviteterne er inddelt i forskellige kategorier, indeholder links til forklaringer og/eller eksempler på det fremhævede it-redskab samt forslag til evaluering af aktiviteten. Klik her for at se oversigten med klikbare links. 

Videndelingsgruppe

Facebookgruppen “It og undervisning” er en videndelingsgruppe med over 3800 medlemmer. Her deler undervisere fra forskellige uddannelsesinstitutioner viden og sparrer med hinanden. Derudover gives der mange gode og sjove eksempler på it-brug i undervisningen. Tilmeld dig gruppen her.

Hvordan vælger jeg de rigtige it-værktøjer?

Det bugner lige nu med spændende it-værktøjer og programmer, du kan bruge i din online undervisning. Men hvordan vælger man de rigtige redskaber, der kan skabe læring for elever? Du kan med fordel overveje følgende:

  • Indhold: Hvilke faglige mål kan du opnå med programmet?
  • Eleven:  Hvordan skal eleven arbejde og tilegne sig stoffet?
  • Læreren: Hvordan kan du planlægge, afvikle og evaluere undervisningen via programmet? 

Vi har samlet et par caseeksempler, der viser, hvordan man kan bruge de didaktiske overvejelser i praksis. Eksemplerne indholder også tekniske og praktiske råd til undervisere, der skal navigere i den store jungle af værktøjer. Læs mere her.

 

Læringsvideoer

Denne vejledning og drejebog til læringsvideoer guider dig godt igennem processen og giver den nødvendige didaktiske baggrundsviden for en god video. Vejledningen stammer fra projektet digital læring i AMU, og du kan læse den her. Du kan bruge skærmoptagelsesprogrammet Screencast-O-Matic til at optage dine læringsvideoer med. Gyldendal har lavet en kort og enkel video-guide til at komme i gang med at optage læringsvideoer med programmet.

Vi er her, hvis du har brug for råd og sparring

I CIU tilbyder vi didaktisk rådgivning og sparring til din online undervisning. Har du spørgsmål om fx elevaktiverende undervisning eller om relevante it-værktøjer og programmer som fx Teams? Så står CIU klar til at hjælpe og guide dig videre i arbejdet med din online undervisning.

Send en mail til post@ciuud.dk med det, du gerne vil snakke om eller have svar på (inkl. dit telefonnummer), så vender vi hurtigst muligt tilbage til dig med en relevant sparringspartner fra CIU.

Siden opdateres løbende. Kender du til andre programmer eller inspirationskilder, der kan understøtte god online undervisning? Så del dem gerne med os på post@ciuud.dk.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *