På nuværende tidspunkt er Odense allerede en metropol når det kommer til kollaborative robotter (cobots) – men Odense vil stå endnu stærkere på robotområdet. Nogle af ambitionerne er, at Odense skal være den by man tager til, hvis man vil investere i, arbejde med eller studere robotter. Samtidig med at det skal være den største udviklingsby for robotteknologi.

Der er flere områder hvor byen vil sætte ind i jagten på at blive verdens bedste robotby. Heriblandt er der stor fokus på at tiltrække flere robotvirksomheder, men også i høj grad at tiltrække kvalificeret talent til branchen. Odense vil gerne være helt skarpe på at tiltrække, og fastholde, dygtige unge mennesker som har kompetencerne til, at være at stærkt bidrag til virksomhederne i byen.

Makerspace – hvor de teknologiske frø bliver sået

Det starter i det ”små” med at et teknologisk frø skal spire i børnene i byen, og de skal have de bedste forudsætninger for, at udvikle sig og lykkedes indenfor området. Derfor er det blevet besluttet at samtlige 5. klasser i Odense kommune skal have et forløb i et ”Makerspace” – hvilket er det Videnscenter for Automation og Robotteknologi Syd har ansvaret for at facilitere på SDE.

Vores Makerspace skal være med til at introducere eleverne til teknologien, der ligger bag automatiseringsprocesser, robot- og droneteknologi. Her skal de være kreative, lære og lege – samtidig med at de får en forståelse for teknologien. Det er lærerne på skolerne der står for temaet for elevernes forløb i et Makerspace, det gør de i samarbejde med os, hvor vi byder ind med hvilket udstyr og faciliteter vi har til rådighed, og hvordan man med fordel kan løse specifikke opgaver ved brug af teknologien.

Brætspilsdesign baner vejen for teknologi-forståelsen

At udvikle sit eget brætspil er f.eks. en god måde til at få en forståelse af hvilke elementer der indgår, og hvilke teknologier der kan anvendes for at løse den konkrete opgave. At udvikle et spil består af flere dele, først skal spillet designes, og der skal besluttes hvilke elementer spillet skal bestå af. Herefter skal spillet udarbejdes, hvor vi har nogle meget velegnede faciliteter til netop det.

Eleverne kan bl.a. bruge Eduard laserskæreren til at udforme spillepladen. Lige fra at lave omridset af pladen, til at lave prægninger i materialet, som til slut danner den bane spillebrikkerne skal bevæge sig rundt på. Netop dem, spillebrikkerne, er svære at undvære i et brætspil, og dem kan eleverne lave på 3D-printere, hvor de selv har lavet designet efter hvad brikkerne skal kunne. Til sidst kan de anvende vores folieskærer til at lave klistermærker, så de kan sætte deres helt unikke præg på brætspillet. De kan f.eks. lave klistermærker som viser navnet på spillet, aldersgruppen det henvender sig til, eller designerne af spillet.

Projektet med Makerspace og deres bidrage til at Odense bliver verdens førende robotby, er et tæt samarbejde mellem SDE, UCL, Bibliotekerne, Kroggårdskolen, Tingløkkeskolen og Ungdomsskolen.

Det slutter i Sommer 2024, men vi håber selvfølgelig på flere af den slags projekter i fremtiden.

Anne Cathrine Jensen

Forfatter

Anne Cathrine Jensen
Marketingmedarbejder