Målgruppe

Diverse / Andet

Fagområde

Teknologi, Byggeri og Transport

Varighed

4 timer 00 minutter

Uddannelse

Automatik- og procesuddannelsen

Procesoperatøruddannelsen

Industrioperatøruddannelsen

Industriteknikeruddannelsen

Elektrikeruddannelsen

Elektronik- og svagstrømsuddannelsen

Vis mere
Automation & Robotteknologi (Nord)

I dette forløbet skal eleverne bygge og programmere en robot, som har nogle af de egenskaber som en selvkørende bil har i dag.

Beskrivelse

Forudsætningen for at køre forløbet er, at eleverne allerede har fået et grundlæggende kendskab til LEGO Spike og programmering ved at køre forløbet LEGO Spike Sumo.

Sådan gør du:
Introducer forløbet, evt. via præsentationen (download nedenfor).

Del eleverne op i grupper af 2-3 elever

Sørg for, at der er mindst en computer og et LEGO Spike-sæt til hver gruppe.

Eleverne skal starte med at bygge grundrobotten. Man kan enten printe byggevejledningen ud eller dele filen med eleverne.
Byggevejledning: Grundrobot (download nedenfor)

1. del – Vejbaneassistent
Afsæt en bane ved at sætte en stribe malertape på gulvet. striben skal være ca 4 m lang. De første 2 meter skal være lige, herefter kan der være en lille kurver på de sidste 2 m.
Hvis gulvet er i en meget lys farve, kan det være nødvendig at bruge fx blå malertape.

Lad først eleverne lave tilføjelsen til grundrobotten, hvor farvesensoren bliver monteret.
Byggevejledning: Vejbaneassistent (download nedenfor)

Brug de respektive slides fra præsentationen til at guide eleverne igennem forløbet.

Som afslutning skal eleverne lave en konkurrence om, hvis robot der kan gennemføre banen på kortest tid.

2. del – Nødbremse
Lad først eleverne lave tilføjelsen til grundrobotten, hvor en afstandssensor bliver monteret på grundrobottens front.
Byggevejledning: Nødbremse (download nedenfor)

Brug de respektive slides fra præsentationen til at guide eleverne igennem forløbet
Præsentationen.

3. del – Adaptiv Fartpilot
Lad først eleverne lave tilføjelsen til grundrobotten, hvor en afstandssensor bliver monteret på grundrobottens front. (samme opsætning som ved Nødbremse)
Byggevejledning: Nødbremse (download nedenfor)

For at eleverne kan teste deres adaptiv fartpilot, skal der også være en pace car, som deres robot kan følge.
Du bruger en grundrobot som pace car, og lægge nedenstående program ind på den. Programmet får din pace car til, med få sekunders mellemrum, at ændre sin hastighed.
Spike program til pace car (se link i lektionsplanen, der kan downloades nedenfor)

Til at starte med kan eleverne afprøve deres robot med Nødbremseprogrammet efter en pace car. Herefter skal deres program ændres, så deres robot skruer og ned for farten, så den, så godt som muligt, tilpasser sin fart til den forankørende pace car.

I programmeringen skal eleverne bruge en variable. Vis dem tutorialen på slide 13 i præsentationen, eller lav gennemgangen selv.

4. del – Parkeringsassistent
Lad først eleverne lave en tilføjelse til deres adaptiv fartpilot robotten, hvor en afstandssensor bliver monteret på grundrobottens side.
Byggevejledning: Parkeringsassistent (download nedenfor)

Start med at lave eleverne drøfte og nedskrive, hvordan et program til parkeringsassistent kan se ud, her efter viser du dem kodningseksemplet, og de skal nu sammenligne deres eget program med kodningseksemplet.

Lad eleverne programmer robotten og finpudse programmet så robotten kører mere præcis.

Arbejdsformer:
Forløbet er bygget sådan op, at elevgrupperne kan overvejende arbejde selvstændigt, så dem der er dygtige ikke skal vente, og dem der har svært ved det, har mulighed for at få hjælp fra lærerne.

Materialer:
LEGO spike sæt

Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet

Læringsmål

  • Få en forståelse af, hvilke muligheder der er, når man begynder at indbygge computere og sensorere i biler.

Materialet er blevet downloadet af 18 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.