Ozobots og de selvkørende biler – Teknologiforståelse (4.-6. klasse)

Målgruppe

Diverse / Andet

Fag / Emner

Teknologi, byggeri og transport

Varighed

3 timer 45 minutter

Fagområde

Automatik- og procesuddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen

Automation & Robotteknologi (Nord)

Hvordan virker en Ozobot? Hvordan programmerer man den?
Konkrete små opgaver og øvelser, der skal løses for derved at give eleverne tilstrækkelig færdigheder til at arbejde problemløsende med robotten.

Dette forløb er blevet downloadet af 4 brugere

Læringsmål

  • Teknologisk handleevne (teknologiforståelse)
  • Digital myndiggørelse (teknologiforståelse)

Beskrivelse

Eleverne skal i dette forløb arbejde med at digitalisere Microslev med selvkørende biler og busser. I byen er der en række opgaver, som skal løses ved hjælp af den nye selvkørende teknologi. Hvor mange opgaver kan man løse på en tur rundt i byen? Kan man f.eks programmere og planlægge ruten for den selvkørende skolebus, som skal hente børnene i byen, så den samtidig også tager højde for legende børn og farlige vejkryds?

Oplæg til diskussion:
Eleverne skal forholde sig til og diskutere etiske spørgsmål om selvkørende biler.
Eksempel: Du sidder bag rattet i din bil. Men du har ikke hænderne på rattet. For bilen kører, navigerer og “tænker” helt af sig selv. Hvad vil du programmere bilerne til at gøre?

Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.