Målgruppe
Diverse / Andet
Diverse / Andet
Teknologi, byggeri og transport
3 timer 45 minutter
Automatik- og procesuddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen
Hvordan virker en Ozobot? Hvordan programmerer man den?
Konkrete små opgaver og øvelser, der skal løses for derved at give eleverne tilstrækkelig færdigheder til at arbejde problemløsende med robotten.
Eleverne skal i dette forløb arbejde med at digitalisere Microslev med selvkørende biler og busser. I byen er der en række opgaver, som skal løses ved hjælp af den nye selvkørende teknologi. Hvor mange opgaver kan man løse på en tur rundt i byen? Kan man f.eks programmere og planlægge ruten for den selvkørende skolebus, som skal hente børnene i byen, så den samtidig også tager højde for legende børn og farlige vejkryds?
Oplæg til diskussion:
Eleverne skal forholde sig til og diskutere etiske spørgsmål om selvkørende biler.
Eksempel: Du sidder bag rattet i din bil. Men du har ikke hænderne på rattet. For bilen kører, navigerer og “tænker” helt af sig selv. Hvad vil du programmere bilerne til at gøre?
Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet