Kend din robot – Teknologiforståelse (1.-3. klasse)

Målgruppe

Diverse / Andet

Fag / Emner

Teknologi, byggeri og transport

Varighed

1 timer 30 minutter

Fagområde

Automatik- og procesuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen

Automation & Robotteknologi (Nord)

Dette forløb er det første og har til formål at introducere eleverne til ikon-kodning af robotten ”Blue-Bot”. Der lægges op til at eleverne skal kode ruter på deres egen robot - samt skrive analoge koder til deres klassekammerater.

Dette forløb er blevet downloadet af 2 brugere

Læringsmål

  • Teknologisk handleevne (teknologiforståelse)

Beskrivelse

Forløbet indledes med, at eleverne på egen hånd skal undersøge robotten - og herefter forklare for hinanden, hvorledes robotten kan programmeres og hvilke funktioner, der gemmer sig bag knappernes ikoner.

Dernæst gives der forskellige åbne opgaver, som eleverne skal komme med løsningsforslag til. Opgaverne indeholder forskellige ”Få robotten til at køre fra start til mål”-opgaver. Det kan være en mus, der skal køre hen til et ost (og lignende opgaver).

Sidste element i forløbet er at eleverne skal skrive koder til hinanden, som de skal taste og finde ud af, hvor robotten kører hen.

Arbejdsformer:
Eleverne arbejder indledningsvist undersøgende, så de gennem egne erfaringer finder ud af, hvilken bevægelse ikonerne får Blue-Bot til udføre.

Differentiering:
Når eleverne arbejder med at finde vej med robotten, kan elevernes udfordres ved at bede dem løse samme opgave/køre samme rute, men uden at bruge eksempelvis ”drej-til-højre”-knappen (i stil med broken-calculator-opgaver).

Materialer
Blue-Bot
Arbejdsark som eleverne skriver på
Arbejdsark med billeder til plastikunderlag.

Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.