Målgruppe
Diverse / Andet
Diverse / Andet
Grundfag (Dansk, matematik, sprog)
2 timer 15 minutter
Automatik- og procesuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen
Dette forløb har længdemål som omdrejningspunkt - og der kan arbejdes med ikke-standardiserede måleenheder ligesom der kan stilles udfordringsopgaver, hvor eleverne arbejder med omregning fra ikke-standardiserede måleenheder til standardiserede mål.
I dette forløb anvender eleverne robotten til at måle omkreds af rektangulære former med.
Det kan eksempelvis være en stol eller et bord, som eleverne koder robotten til at køre rundt om. Der tælles hvor mange ”robot-længder”, der er rundt om (omkreds, ikke-standardiserede måleenheder).
Eleverne arbejder med rektanglets samlede omkreds - og der gives mulighed for at gætte (både sidelængder og omkreds) samt efterprøve formens sidelængder og omkreds.
Differentiering
Såfremt eleverne behøver ekstra udfordringer, kan de efterfølgende arbejde med formaliserede mål. De kan undersøge med en lineal, hvor langt robotten kører frem hver gang der tastes ”pil frem”. Dernæst kan de tælle/beregne antallet tast og omregne disse til standardiserede mål (meter eller centimeter).
Eleverne kan også arbejde med retvinklede figurer, der er L- eller U-formet.
Hvis der er adgang til iPads kan der også her arbejdes med at kode Bee-Bot’ten fra denne.
Materialer
Rektangulære ting, der kan stå på gulvet, som Bee-Bot kan køre rundt om
Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet