Din første CNC-svejsemaskine (LEGO Spike)

Målgruppe

Diverse / Andet

Fag / Emner

Teknologi, byggeri og transport

Varighed

3 timer 00 minutter

Fagområde

Automatik- og procesuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen

Automation & Robotteknologi (Nord)

Forløbet her giver eleverne mulighed for at bygge deres egen CNC maskine og kode den.

Dette forløb er blevet downloadet af 1 bruger

Læringsmål

  • Få en forståelse af opbygning og kodning af en CNC maskine.

Beskrivelse

Sådan gør du:
Udskriv metalpladen (download nedenfor) og kopiarket (download nedenfor) inden timen starter, der skal være mindst ét sæt pr. gruppe. Det kan være en god idé at udskrive flere metalplader, så de har mulighed for at få en ny, hvis den første bliver for overtegnet via deres forsøg.

Introducer forløbet, evt. via præsentationen (download nedenfor).

Del eleverne op i grupper af 2-3 elever

Sørg for at der er mindst en computer og et LEGO Spike-sæt + extension-sæt til hver gruppe.

Giv dem adgang til præsentationen “bygge og kodevejledning til CNC svejsemaskine. De kan få adgang via linket http://kortlink.dk/286en eller du kan downloade præsentationen nedenfor.

Der er 3 hoveddele i bygningen af dem, det er oplagt at eleverne deler opgaverne ud imellem sig i gruppen, så det går stærkere.

Der er 2 opgaver i forløbet. De ligger til sidst i vejledningen (download nedenfor).
1) Kalibrering af maskinen
Her skal de lærer maskinen og koden at kende. De skal finde ud af hvor meget den skal køre frem og tilbage osv, for at kunne regne sig frem til hvor tussen skal tegne. Brug kopiarket som hjælp (download nedenfor).

2) Svejsepladen
De skal her forsøge at kode maskinen sådan at den tegner alle de røde markeringer op på “metalpladen” (download nedenfor).

Arbejdsformer:
Forløbet er bygget sådan op at eleverne kan overvejende arbejde selvstændigt, så dem der er dygtige ikke skal vente og dem der har svært ved det har mulighed for at få hjælp fra lærerne.

Giv dem bygge- og kodevejledning og lad dem selv arbejde sig frem i den.

Differentiering:
Er der grupper, der løser opgaven hurtigt, kan I udfordre dem med følgende opgaver:
- Kan I få den til at skrive noget?
- Kan I lave en vejledning til jeres maskine, så den er nem for andre at bruge?
- Kan maskinen ombygges så den kan svejse op af? (kræver en ekstra motor)

Materialer:
LEGO Spike-sæt og extension-sæt.

Forløbet er udviklet af CFU Nordjylland, Techbotteriet

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.