Målgruppe
Diverse / Andet
Diverse / Andet
Teknologi, byggeri og transport
3 timer 00 minutter
Automatik- og procesuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen
Del 2 af 2 om Robot Sumo med LEGO Spike.
(fortsættelse fra forløbet "1 af 2: Intro til LEGO Spike")
2. del: Robot Sumo
Robot Sumo regelsæt (hentes nedenfor)
Start med at bygge grundrobotten:
Byggevejledning (hentes nedenfor)
Gennemgå programmeringsblokkene for motorerne, herefter forklares loops (for evigt) og if sætninger (hvis). (slide 8 og 9)
Første opgave eleverne skal have er at de skal programmer robotten til at blive på sumobanen.
Start med at vise eleverne næste slide 11 i 5-10 min. Her er alle de blokken, der skal bruges, de skal bare stables rigtigt.
Når tiden er gået, går du videre til næste slide, hvor den rigtige løsning er. Programmet forklares i filmen "Programmering af Sumo Robot" (hentes nedenfor).
Der mangler dog at blive indsat en blok, når robotten rammer den hvide ring, der får robotten til at dreje rundt.
Når en elevgruppe har en robot, som stadig er på banen når den har ramt den hvide kant 3 gange, er deres robot godkendt. Og de må begynde at bygge våben.
Gør dem opmærksom på, at de IKKE må begynde på deres våben før robotten er godkendt.
OBS: alt programmering af våben SKAL ligge under en ny ”når programmet starter”, som allerede er vist på slide 12.
Når der er ca. 45-60 min tilbage, udløber tiden til at bygge våben og eleverne skal være klart til at kæmpe. Lav en turnering, hvor alle kommer til at kæmpe mod hinanden. Hvis der er mere end 6 grupper, så del dem op i 2 puljer, hvor vinderne tager en finalerunde.