1 af 2: Intro til LEGO Spike

Målgruppe

Diverse / Andet

Fag / Emner

Teknologi, byggeri og transport

Varighed

1 timer 30 minutter

Fagområde

Automatik- og procesuddannelsen, Elektrikeruddannelsen, Elektronik- og svagstrømsuddannelsen, Industrioperatøruddannelsen, Industriteknikeruddannelsen, Procesoperatøruddannelsen

Automation & Robotteknologi (Nord)

Del 1 af 2 om Robot Sumo med LEGO Spike.

Dette forløb er blevet downloadet af 2 brugere

Læringsmål

  • Eleverne skal lære de forskellige motorer og sensorer at kende.
  • Eleverne skal få en fortrolighed med programmeringsværktøjet.

Beskrivelse

Del eleverne op i grupper af 2-3 elever. Grupperne fungere bedst, hvis der kun er 2 i hver.
Sørg for at der er en computer og et LEGO Spike-sæt til hver gruppe.

1. del: Intro til LEGO Spike

I Spike app'en under start, er der tre “Sådan kommer du i gang” øvelser. Vis eleverne, hvordan man kommer ind i app'en, og hvor de finder “Sådan kommer du i gang” øvelserne.
Lad herefter arbejde selv, da øvelserne er designet til, at eleverne lærer Spike robotten og programmeringsværktøjet at kende uden yderlig intro fra underviseren.

Øvelse 1 og 2 kører eleverne lige efter hinanden. Som undervisere skal man forsøge at få eleverne til at være færdig med øvelse 2 nogenlunde samtidig, så man samlet kan starte på øvelse 3, da denne afsluttes med en konkurrence.

Før øvelse 3 gennemgår man slide 4, om hvordan programmet lægges ned på Spike robotten, sådan den kan køre uden, at der sidder en ledning deri.

Konkurrence:
Afmærk ca. 2. meter med to striber malertape.
Lav en konkurrence, hvor eleverne sætter deres græshoppe ved den ene stribe. Vinderen er den robot, som kommer tættest på at hoppe ned over den anden stribe.
Giv efterfølgende ca. 15 min. til ombygningen af græshoppen. Der må ikke bruges hjul eller lignende!
Kør ny konkurrence med de modificerede græshopper.
Den bedste græshoppe fås ved at lade robotten hoppe med bagbenene samt at bygge en hale.

2. del: Robot Sumo (se undervisningsforløbet "2 af 2: Robot Sumo".

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.