En weekend i det tidlige forår 2023 byggede og programmerede 17 TECH-elevambassadører fra 5.-8. klassetrin robotarme sammen med dygtige undervisere fra TEC i Ballerup. Det var to skønne dage med kreativitet, konstruktion og samarbejde. 

TECH-elevambassadørerne kom fra de syv grundskoler i Furesø på 5.-8.klassetrin. Målet med arrangementet har været at tilbyde eleverne et rum, hvor du har kunne oparbejde kompetencer og forståelse inden for arbejdet med teknologi, og skabe værdi for andre, eks. skolerne, Fremtidsværkstedet og lokale virksomheder.

Teknologi og programmering i øjenhøjde

Eleverne blev hurtigt sat til at lære robotarmene at kende, og mulighederne for simpel og avanceret programmering. Målet var at lave en selvkørende konstruktion, der flytter en bold fra a  til b i gentagende kredsløb. Samtidig med fokus på at designe og give det personlighed i makerspacet på Fremtidsværkstedet.

Det hele skulle vises til forældrene søndag eftermiddag. Eleverne gav den gas i Fremtidsværkstedets makerspace, med lasercut, 3D-print og kodning af andre teknologier, for at skabe en fed konstruktion.

TEC i Ballerup fik mulighed for, i øjenhøjde med eleverne, at vise de mange kvalificerede TEC-uddannelsestilbud inden for teknologi og programmering, og tanken er at fortsætte samarbejdsfladen til næste skoleår.

”TECH-elevambassadørerne har nu været i gang i et år, og vi har ambitioner for udviklingen af tilbuddet sammen med eleverne, skolerne og eksterne samarbejdspartnere. Samarbejdet med TEC i Ballerup fortsætter til næste år, det var så værdifuldt at lave dette forløb.” fortæller pædagogisk it-konsulent på Fremtidsværkstedet, Tobias Smith.

Frustrationer giver plads til store sejre

Eleverne arbejdede meget selvstændigt med deres konstruktion, og de knoklede på, selvom der opstod komplekse problemer, og teknologien drillede.

”Se, nu arbejder de to robotarme sammen, endelig virker det!” udtrykte William fra 8. årgang på Stavnsholtskolen begejstret.

Der opstod selvfølgelig også sejre i kølvandet på frustrationer, og eleverne oplevede at komme videre, når det pludselig var svært. Elev fra 5.årgang brugte en hel time på at beregne mål til en boldholder, som var designet i et vektordesignprogram. ”Jeg var ved at opgive, det var svært, men nu er det mega fedt, at jeg har lavet det hele selv fra bunden” fortalte Magne fra 5. årgang på Lille Værløse Skole.

Søndag eftermiddag klappede forældrene begejstret over børnenes præsentationer, imens TEC fortalte om muligheden for at videreuddanne sig på TEC inden for robotteknologi.