Kompetenceudvikling flytter klimabjerge
Stort engagement til videnscentrets klimakursus på TEC, hvor de helt store klimaspørgsmål var på dagsordenen hos undervisere og ledere.
Tekst og foto: Kristina Strange Møller
Mennesket har en stor del af ansvaret for de klimaforandringer, som vi står midt i – højere temperaturer, mindre is og sne og havet, der stiger. Det er ikke nogen hemmelighed. Nu er spørgsmålet, hvordan vi vender skuden og forbedrer klimaet for dem, der kommer efter os.
Som samfund har vi behov for, at erhvervsskolerne, som uddanner fremtidens håndværkere, også går ind i den grønne omstilling og bidrager til klimahandlingen. Både i måden de selv arbejder på som virksomheder, og i måden de underviser eleverne om bæredygtighed. Men det kan være en udfordring at finde ud af, hvor og hvordan man skal starte.
På den baggrund inviterer Videnscenter for Automation og Robotteknologi (Nord) Simon Hillbrandt Jacobsen, der er Sustainability Advisor hos Sustainable Business Solutions (SBS), til at undervise ledere og faglærere fra TEC – Technical Education Copenhagen i, hvordan man går fra tanke til handling i forhold til den klima- og miljømæssige dimension af bæredygtighed.
Kunsten at blive bæredygtig
Det er en kompliceret proces at blive bæredygtig. Der er mange regler, der skal overholdes, klimaregnskaber, der skal laves og rapporter, der skal udfyldes fx Greenhouse Gas Protocol (GHGP) – en international anerkendt standardmetode til opgørelse og rapportering af drivhusgasser.
Det handler blandt andet om at gøre rede for, hvor stort et CO2-aftryk man afsætter med de maskiner, man ejer, transportmidler man bruger og hvor man køber sin energi fra. Der er mange parametre at skrue på, når man vil gøre en forskel for klimaet.
TEC er allerede gået ind i kampen. 2.100 kvm solceller er installeret på taget af hele matriklen i Hvidovre, og producerer ca. 25% af det årlige strømforbrug.

Med på klimakurset var bl.a. underviser på elektrikeruddannelsen, Laila Jensen.
Mange bække små…
Og uddannelserne kommer stille og roligt med på vognen.
”Vi har meget fokus på at genbruge de materialer, som vi har i forvejen i stedet for at blive ved med at købe nyt,” fortæller underviser på elektrikeruddannelsen, Laila Jensen, og fortsætter:
”Vi har også fokus på, at vores elever tænker over deres arbejde, inden de går i gang med fx kabelføringer, og at de er mere opmærksomme på, hvordan de bruger materialerne.”
Der er mange områder, hvor man kan forbedre. Laila Jensen har gjort sig nogle tanker om affaldssortering og arbejdsgange:
”Det er tit, at jeg tænker, at alle elektrikere – både her på skolen og i virksomhederne, kunne blive bedre til affaldssortering. Vi sorterer lige nu kabler, fordi man kan få penge for skrot. Men hvis man også kunne få penge for plastik, ligesom man får for flasker, så tror jeg, at der ville være mere fokus på at få sorteret korrekt, i stedet for, at det bare ligger i en stor affaldsbunke.
Laila Jensen foreslår også, at elektrikerne hopper på jernhesten. Man kan nærmest se det for sig – en varm sommerdag, en fløjtende elektriker på en Long John med værktøjskassen på ladet, for som Laila Jensen siger:
”Hvorfor køre i en stor firmabil, hvis man bare skal ud til en simpel fejlfinding?”
Der er meget, man kan gøre for at forbedre klimaet for eftertiden. Det sker bare ikke over én nat. Men ved at TEC udvikler sine lederes og faglæreres kompetencer, tager de et vigtigt skridt på vejen til et bedre klima.