Smedefaget skal fremtidssikres blandt andet ved hjælp af robotter. Derfor har smedeafdelingen på TEC sat sig for at udbrede kendskabet til robotters værdi i produktionen. Senest med et Erasmus-kursus for internationale kursister.

Overvældende positiv feedback. Det er det, som smed og underviser på TEC, Martin Højfeldt, står tilbage med efter at have undervist en flok internationale kursister i grundlæggende robotteknologi.

Og det var ikke bare kursisterne, der ikke kunne få armene ned efter en uge med Orbitalsvejser, CoWelder, Fanuc-robotter og meget andet. Også Martin Højfeldt var begejstret over at se, hvor meget man kan flytte på bare en uge.

”Det var et fantastisk hold af superengagerede kursister, og jeg blev virkeligt imponeret over, hvor meget mennesker med nul roboterfaring kan nå på kort tid, når bare interessen og engagementet er på plads,” siger Martin Højfeldt og fortæller, at flere af deltagerne blev så grebet af at arbejde med robotter, at de simpelthen ikke kunne få nok.

”Det er sjovt at arbejde med robotter. Det synes de fleste, når de først kommer i gang, og når de så opdager, at det faktisk er nemmere at gå til, end de fleste lige går og tror, så er det ligesom om, at der går et lys op for dem. Det bliver pludseligt ikke så ”farligt” at give sig i kast med det, og når man først har styr på en slags robot, så bliver det meget nemmere med den næste,” siger Martin Højfeldt.

Robotter sikrer arbejdspladser

En af grundene til, at Videnscenter for Automation og Robotteknologi er med til at sørge for, at højteknologisk udstyr er til gængeligt på landets erhvervsskoler, er for at sikre, at uddannelserne kan levere nyuddannede med de kompetencer, som efterspørges på arbejdsmarkedet.

Så når industrien efterspørger nyuddannede og efteruddannede med robotkompetencer, så understøtter videnscentret det. Men det går også den anden vej. De nyuddannede, lærlinge og Erasmus-kursister for den sags skyld kan også være med til at skubbe til holdninger i industrien til robotter.

”Danmark er faktisk med fremme, når det handler om robotter i produktionen – men vi hænger nogle gange lidt fast i nogle traditionstunge holdninger til, hvordan en rigtig smed fx er, og hvad en smed arbejder med. De holdninger kan vores elever og kursister være med til at flytte,” siger Martin Højfeldt.

”Erasmus-kursisterne kommer nu hjem i deres virksomheder i deres respektive lande og kan være med fremme udviklingen – nu har de i hvert fald fået en forståelse for, hvad der skal til for at komme i gang med at arbejde med robotter,” siger han.

Inspiration med svejserobotter

Er du også interesseret i robotter i relation til smedefaget? Så kunne videnscentrets webinar “Svejserobotter skal hjælpe med at opnå 2030-klimamålene” være noget for dig.

Webinaret afholde af to omgange den 12. december 2022. Først for faglærere og EUD-elever på smedeuddannelsen og dernæst for virksomheder med smedelærlinge.