Elever fra Herningsholm Erhvervsskole vinder landsdækkende konkurrence i 3D-print

Team fra Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier trak det længste strå, da der skulle findes en vinder i den landsdækkende konkurrence i 3D-print. Konkurrencen, der er arrangeret af to videnscentre og henvender sig til elever på erhvervsuddannelser, har til formål at udbrede kendskabet og lysten til at arbejde med 3D-print-teknologier.

Vindergruppen 3D-printede en holder til parallelklodser.

Det blev Simon Møller Jensen og Emil Birkeholm Lund, der blev de heldige vindere af 3D-konkurrence med deres innovative parallelklodsholder. Konkurrencens dommere lagde vægt på, at teamet tydeligvis havde været igennem en gennemtænkt og god proces, der førte til et adaptivt design, som løser et konkret problem. Det var desuden tydeligt, at løsningen er tilpasset 3D-printerens muligheder, og der var god kvalitet i selve printet.

”Det er ret vildt, at vi vandt! Jeg er meget overrasket, for vi har set de andres løsninger, og jeg synes, at niveauet var meget højt, så jeg er bare superglad,” siger Simon Møller Jensen, der er i gang med sit GF2-forløb på industriteknikeruddannelsen på Herningsholm.

”Det har været en sjov udfordring, fordi vi skulle finde en løsning på et konkret problem, og her var vi med det samme klar over, hvad vi gerne ville kaste os over. Vi ved nemlig fra vores hverdag her på skolen, at alle de her parallelklodser plejer at ligge i en høstak i værkstedet, og det ville være rart, hvis det var lettere at finde den rigtige hurtigt,” siger Emil Birkeholm Lund, der ligesom Simon er ved at uddanne sig som industritekniker på Herningsholm.

Teamet fra Herningsholm vandt ikke bare hæder til konkurrencen, men fik også en 3D-printer hver med sig hjem som præmie, og det var noget, der faldt i god jord hos Simon og Emil.

”Det er bare en rigtig fed præmie, for der er ingen af os, der har en 3D-printer derhjemme. Konkurrencen har virkeligt været en øjenåbner for os i forhold til, hvad man kan bruge en 3D-printer til, og hvilke muligheder der er for spændende nye løsninger på helt konkrete problemer,” siger Emil Birkeholm Lund.

Håber på øget interesse for 3D-print

Konkurrencen er sat i søen af Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur og Videnscenter for Automation og Robotteknologi for at understøtte erhvervsskoleelevers interesse i 3D-print-teknologien og øge den generelle lyst til at arbejde kreativt med teknologi.

”Stort tillykke til Simon og Emil med den flotte 1. plads – særligt i lyset af den konkurrence, de har været oppe imod. Det har været fantastisk spændende at se alle de kreative løsninger, som eleverne er kommet op med. De har virkeligt tænkt ud af boksen og knoklet for at komme i mål med løsninger, der er nytænkende og spændende,” siger Jeanette Hall, videnscenterchef for Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur.

3D-print i vækst

Anvendelsen af 3D-print-teknologier vokser eksplosivt på globalt plan inden for mange forskellige brancher, og det er vigtigt, at danske virksomheder og uddannelser omfavner teknologien og dens mange muligheder for ikke at tabe konkurrenceevne og halte bagefter, når det kommer til innovation og automation. Derfor er det vigtigt, at erhvervsskoleelever får kendskab til teknologien og dens muligheder, så de bliver rustet til fremtidens arbejdsmarked og kan se mulighederne i teknologien.

”Jeg håber, at vi med konkurrencen har bidraget til at styrke elevernes lyst til at prøve kræfter med 3D-print-teknologien og også har styrket deres generelle lyst til at arbejde med teknologiske redskaber. For der er ingen tvivl om, at virksomhederne i Danmark i stigende grad efterspørger den slags kompetencer,” siger Christoffer Boserup Skov, videnscenterchef for Videnscenter for Automation og Robotteknologi.

Konkurrencen løb over 15 timer fordelt på ugens 3 første dage i uge 45. Vinderen blev offentliggjort ved et online arrangement onsdag den 17. november 2021 i spisepausen på skolen, hvor vinderne samtidig med offentliggørelsen fik overrakt præmien af videnscenterchef Christoffer Boserup Skov.

Vinderteamet og deres undervisere: Simon Møller Jensen (elev), Søren Steffensen (uddannelsesleder industriteknik på Herningsholm), Martin Schmidt Andersen (undervisning på industriteknik på Herningsholm) og Emil Birkeholm Lund (elev).

Skriv en kommentar