Faglærere blev bidt af VR

Det var en vellykket premiere på faglærerkurset i VR på TECHCOLLEGE. Oplevelsen gav både undervisere og faglærere stof til eftertanke.

Viden og teknologi skal gå hånd i hånd. Det var også formålet med et faglærerkursus i VR på TECHCOLLEGE i Aalborg. Her skulle de deltagende faglærere, som repræsenterede flere forskellige uddannelser, afprøve VR’s muligheder. Selvom faglærerene allerede havde stiftet bekendtskab med teknologien, så var det stadig spændende for dem at komme endnu længere ind i VR-universet.

– De var overrasket over, at VR kunne være så tværfagligt, og de kunne se mange muligheder i det, fortæller underviser Kim Kaurin, som stod bag kurset sammen med sin kollega Bo Nicolaisen.

De to undervisere fra TECHCOLLEGE har som et projekt i Videnscenter for Automation & Robotteknologi skabt et VR-univers, som skal gøre andre nysgerrige på teknologien og dens fordele og ulemper.

– Det handler ikke bare om at tage VR-brillerne på, men om at finde ud af, hvad teknologien kan. Vi har ikke lavet det som et opgaveprogram, men nærmere et nysgerrighedsprogram. Det handler ikke kun om at kunne betjene VR, men også om at kunne skabe et fælles sprog, når vi taler om VR på skolerne, forklarer Kim Kaurin.

Vellykket premiere

Det var første gang, at de to undervisere fra TECHCOLLEGE havde faglærere fra andre uddannelser på kursus i deres VR-univers. Og selvom det var en succes, så gav oplevelsen også underviserne stof til eftertanke.

– Noget af det vi lærte var, at det er nødvendigt, at vi er i rummet under hele seancen. Vi havde egentlig udviklet en form for manual, men det giver ikke mening at bruge den. Vi har siden fundet ud af, at SOSU Randers har lavet et VR-kørekort, og vi har snakket om, at det måske burde være en præmis at erhverve det inden dette kursus.

– For os består læringen i, at andre faglærere viser og fortæller, hvordan og hvorfor de handler med VR, som de gør. På den måde kan vi optimere de ting, der ikke fungerer optimalt, inden vi inviterer nye faglærere ind på kursus. En del af projektet handler nemlig om at få delt erfaringerne med så mange som muligt, fortæller Kim Kaurin.

Har du spørgsmål til VR-projektet, eller vil du med på et kursus? Kontakt da

Kim Kaurin Faglærer på TECHCOLLEGE

Skriv en kommentar