Svendeprøve for automatikteknikere

Automation og robotteknologi kan nemt komme til at handle kun om udstyr og ny teknologi - men vi har også fokus på, hvordan vi med det nye udstyr rent pædagogisk og didaktisk kan skabe øget læring i erhvervsuddannelserne.

Udstyr, der passer til den virkelige verden – det er noget af det, som Videnscenter for Automation og Robotteknologi har realiseret på flere erhvervsskoler. Det gælder også på TECHCOLLEGE, og her har automatiktekniker-elever gennem problembaseret læring fået lov til at lege med det nyeste udstyr inden for deres fag.

At have robotter og automation nemt tilgængeligt til at løse virkelighedsnære problemstillinger, giver eleverne dybere indsigt i, hvordan man anvender teknologierne og hvilke muligheder og begrænsninger, de rummer.

Det hele er dog ikke kun leg i undervisningen, for udstyret og tilgangen har også været i brug til svendeprøver. I denne video kan man se, hvordan eleverne i grupper arbejdede med det nye udstyr som opbygning til en svendeprøve, hvor eleverne selv på tværs af grupper har formuleret den fælles udfordring, de ville arbejde med.

Har du lyst til at høre mere om den pædagogiske og didaktiske tilgang til arbejdet med robotter og automation i undervisningen, er du meget velkommen til at kontakte os.